Afslag på anbringelse af privat bådlift på søterritoriet

Afslag på anbringelse af privat bådlift på søterritoriet

Retten i Lyngby fastslår, at en privat bådlift ved en kystnær bro er et anlæg omfattet af kystbeskyttelsesloven og kræver tilladelse, også ved sæsonvis opsætning. Miljø- og Fødevareklagenævnet blev frifundet; ingen hjemmelsmangler eller skøn under regel. Praksis strammes for private kystanlæg.

Retten i Lyngby har stadfæstet Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om afslag på tilladelse til en privat bådlift ved en badebro i Gentofte. Retten lagde til grund, at bådliften udgør et anlæg eller en fast/forankret indretning på søterritoriet efter kystbeskyttelseslovens § 16 a, stk. 1, nr. 2, og derfor kræver statslig tilladelse, også når den kun opsættes i sommersæsoner.

Ejerens anbringender om, at indretningen var mobil og uden for lovens anvendelsesområde, kunne ikke føre til et andet resultat. Retten fandt hverken hjemmelsmangler eller, at Kystdirektoratet havde sat skøn under regel. Nævnet havde således lovligt opretholdt afslaget efter en retlig prøvelse, jf. § 18, stk. 1. Afgørelsen tydeliggør tilladelsespligten for private kystanlæg og den begrænsede betydning af mobilitet i klassifikationen.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.