Fra 1. januar 2025 indføres en kilometerbaseret vejafgift for tunge lastbiler, hvor satsen afhænger af kørt distance og køretøjets CO2-emissionsklasse. Kørsel i miljøzoner udløser et forhøjet tillæg, hvilket målretter incitamentet mod lavere udledninger.
Afgiftens omfang
Ordningen gælder for lastbiler og vogntog til godstransport med høj tilladt totalvægt; fra 2027 udvides den til lettere lastbiler. Fritagelser følger vejbenyttelsesafgiftslovens § 11 og omfatter bl.a. udrykningskøretøjer.
I første fase omfatter afgiften statsvejnettet, udvalgte veje for at modvirke sivetrafik samt offentlige veje i miljøzoner. Fra 2028 udvides ordningen til hele det offentlige vejnet, og kørsel i miljøzoner er dyrere end på øvrige veje.
Satser og konsekvenser
Satserne differentieres efter emissionsklasse og vægtkategori, og nationale regler om vægt og dimensioner i vejgodstransport tilpasses. Det skal understøtte en gradvis overgang til mere klimavenlige køretøjer.
Transportører bør planlægge ruter og kapacitet med de nye takster for øje, opgradere flåden mod lavere udledning og sikre systemer til korrekt kørselsregistrering og efterlevelse.