Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler – her er hvad du skal være opmærksom på

Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler – her er hvad du skal være opmærksom på

Kilometerbaseret vejafgift rammer lastbiler fra 2025 med satser efter CO2-emissionsklasse og skærpelse i miljøzoner. Ordningen udvides i 2027 til lettere køretøjer og dækker fra 2028 hele vejnettet. Vognmænd bør planlægge registrering, ruter og flådeinvesteringer.

Fra 1. januar 2025 indføres en kilometerbaseret vejafgift for tunge lastbiler, hvor satsen afhænger af kørt distance og køretøjets CO2-emissionsklasse. Kørsel i miljøzoner udløser et forhøjet tillæg, hvilket målretter incitamentet mod lavere udledninger.

Afgiftens omfang

Ordningen gælder for lastbiler og vogntog til godstransport med høj tilladt totalvægt; fra 2027 udvides den til lettere lastbiler. Fritagelser følger vejbenyttelsesafgiftslovens § 11 og omfatter bl.a. udrykningskøretøjer.

I første fase omfatter afgiften statsvejnettet, udvalgte veje for at modvirke sivetrafik samt offentlige veje i miljøzoner. Fra 2028 udvides ordningen til hele det offentlige vejnet, og kørsel i miljøzoner er dyrere end på øvrige veje.

Satser og konsekvenser

Satserne differentieres efter emissionsklasse og vægtkategori, og nationale regler om vægt og dimensioner i vejgodstransport tilpasses. Det skal understøtte en gradvis overgang til mere klimavenlige køretøjer.

Transportører bør planlægge ruter og kapacitet med de nye takster for øje, opgradere flåden mod lavere udledning og sikre systemer til korrekt kørselsregistrering og efterlevelse.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.