Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kræver to fusioner under anmeldelsestærsklerne anmeldt

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kræver to fusioner under anmeldelsestærsklerne anmeldt

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har anvendt konkurrenceloven § 12, stk. 6, til at kræve anmeldelse af to fusioner under tærsklerne. Grebet skal sikre kontrol af transaktioner med risiko for betydelig konkurrencehæmning, herunder en allerede gennemført aftale i taximarkedet.

Retligt grundlag og kriterier

Den nye call-in hjemmel i konkurrenceloven § 12, stk. 6, giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at kræve anmeldelse af fusioner, som ikke rammer de almindelige omsætningstærskler, når to betingelser er opfyldt: parterne har mindst 50 mio. kr. i samlet dansk omsætning, og der foreligger en konkret risiko for væsentlig hæmning af den effektive konkurrence. Bestemmelsen blev indført pr. 1. juli 2024 og er nu anvendt i to sager.

Call-in værktøjet forventes især brugt, hvor markeder er koncentrerede, hvor en aktør har meget høje markedsandele, eller hvor netværkseffekter kan forstærke en stærk position. Anmeldelsespligten kan pålægges både før og efter gennemførelse, hvilket skærper kravene til transaktionsplanlægning og integrationsforberedelser.

Uber og Dantaxi

I taxiformidling lagde styrelsen vægt på, at fusionen reducerer det indbyrdes konkurrencepres mellem udbydere, når tjenester samles på samme app. Risikoen for, at forbrugere og chauffører i praksis ikke længere differentierer mellem udbyderne, peger mod svækket pris- og kvalitetskonkurrence.

Styrelsen identificerede desuden mulighed for koordineret prissætning via en fælles platform og forøgede netværkseffekter, som forhøjer adgangsbarrierer for mindre eller nye aktører. Kombinationen af horisontalt overlap og meget høje markedsandele understøttede, at den kvalitative betingelse var opfyldt.

OneMed og Kirstine Hardam

På markedet for salg af stomihjælpemidler og tilknyttede serviceydelser til kommuner vurderede styrelsen risikoen for horisontale ensidige virkninger. Forud for transaktionen var HHI-niveauet højt, og fusionen ville løfte koncentrationen markant.

Virksomhederne fremstod som særligt nære konkurrenter i udbud, hvor få andre aktører deltog, og hvor deres tilbud ofte lå meget tæt. I lyset af markedsstrukturen fandt styrelsen, at fusionen kunne svække konkurrencen betydeligt, og pålagde anmeldelsespligt.

Afgørelserne markerer et mere aktivt tilsyn med mindre transaktioner på koncentrerede markeder. Parter bør vurdere call-in risiko i due diligence og tidsplaner, særligt hvor der er høje markedsandele, få alternativer eller stærke platformseffekter. Anmeldelsespligt kan også ramme allerede gennemførte aftaler, som herefter skal undergives fusionkontrol.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.