Danmark har vedtaget en særlov, der etablerer et hastespor og særlige understøttende regler for forsvarsrelaterede byggeprojekter og driftsaktiviteter. Lov nr. 1097 giver ministrene hjemmel til at fremme projekter, der er centrale for national eller allieret sikkerhed, og skaber et mere forudsigeligt og hurtigt myndighedsforløb for virksomheder og investorer.
Lovens formål og rækkevidde
Regimet omfatter både etablering af anlæg og efterfølgende driftsaktiviteter, når formålet er væsentligt for forsvaret eller det civile beredskab. Loven tilsigter at reducere sagsbehandlingstider gennem særlige procedurer og koordineret myndighedsbehandling, uden at fravige grundlæggende retlige krav.
For erhvervsaktører indebærer rammerne øget klarhed om proces og kompetencefordeling, hvilket kan understøtte projektplanlægning, kontrahering og finansiering. Loven er tidsbegrænset og gælder til udgangen af 2028.
Første anvendelser
Ordningen er allerede taget i brug til to projekter: Et nationalt anlæg til ammunitionsproduktion i Elling samt etablering af et produktionsanlæg i Vojens til fast raketbrændstof. Placeringerne er valgt ud fra eksisterende industristrukturer, transportforbindelser og nærhed til militære og logistiske knudepunkter.
Projekterne illustrerer, at loven kan accelerere etablering af kapaciteter, der understøtter Danmarks og allieredes forsvars- og sikkerhedsbehov, samtidig med at den skaber en ramme for internationalt samarbejde og kapitaltilførsel.
Compliance og grænseoverskridende dimensioner
Selvom procedurerne kan accelereres, fastholder loven krav om streng efterlevelse af gældende regulering. Særligt relevante er følgende regelsæt, som virksomheder bør adressere i deres compliance- og transaktionssetup:
- Eksportkontrolregler, herunder dual-use og militært materiel.
- Sanktionsregler på EU- og internationalt niveau.
- ESG-standarder, herunder bæredygtighed, ansvarlig leverandørstyring og rapportering.
For investorer og finansieringskilder kan loven mindske myndigheds- og tidsrisici og derved forbedre bankability. Samtidig bør due diligence omfatte national sikkerhed, licens- og tilladelsespligt, miljøvurderinger samt kontraktuelle mekanismer, der adresserer myndighedsproces, ændringshåndtering og potentielle forsynings- og sanktionsrisici. Overordnet giver ordningen et operationelt og retligt løft til udvikling og drift af strategiske produktionskapaciteter i Danmark.