Ordregiver afviste tilbud som unormalt lavt – Klagenævnet for Udbud erklærer sig enig

Ordregiver afviste tilbud som unormalt lavt – Klagenævnet for Udbud erklærer sig enig

Klagenævnet for Udbud godkender afvisning af et tilbud som unormalt lavt, hvor flere obligatoriske medarbejderkategorier var prissat til 1 kr. Kendelsen bekræfter ordregivers skøn efter udbudslov § 169 og fremhæver risikoen ved prisstrategier, der strider mod udbudsmaterialets forudsætninger.

KLFU stadfæster afvisning af unormalt lavt tilbud

Klagenævnet for Udbud har godkendt, at en ordregiver afviste et tilbud som unormalt lavt, fordi tilbudsgiver prissatte flere medarbejderkategorier til 1 kr. pr. time. Efter en høring efter udbudslov § 169 fandt ordregiver redegørelsen utilstrækkelig og vurderede, at kontrakten ikke ville blive bemandet i overensstemmelse med forudsætningerne i udbuddet.

Klagenævnet lagde vægt på, at ordregiver havde fulgt proceduren: indhentet forklaring og efterfølgende foretaget en saglig, skønsmæssig vurdering af risikoen ved prissætningen. Kendelsen kan læses på Klagenævnet for Udbud..

Sagens faktum og vurdering

Sagen vedrørte bygherrerådgivning, hvor tilbudssummen blev beregnet ud fra timepriser i definerede kategorier. Tilbudsgiver satte kun den mest erfarne kategori til markedspris, mens øvrige kategorier var prissat til 1 kr., med oplysning om, at disse ikke ville blive anvendt.

Ordregiver fandt, at prisstrategien skabte en skæv incitamentsstruktur: Ordregiver ville have grund til at efterspørge billige profiler, mens leverandøren ville levere dyrere ressourcer. Det gav usikkerhed om faktisk bemanding og en risiko for, at den reelle ydelse blev dyrere end forudsat. Klagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte skønnet og afviste klagen.

Praksis og praktiske implikationer

Kendelsen viderefører praksis om håndtering af unormalt lave tilbud, herunder nævnets anerkendelse af ordregivers brede skøn ved utilstrækkelig forklaring efter § 169. Den understreger, at leverandører skal pris- og bemandingssætte i overensstemmelse med udbudsmaterialets model og forudsætninger.

Hvis en leverandør ønsker at tilbyde en alternativ pris- eller bemandringsstruktur, bør dette søges indarbejdet via spørgsmål, ændring af materialet eller genudbud – ikke gennem åbenlyst urealistiske priser i obligatoriske kategorier. For ordregivere bekræfter kendelsen, at en dokumenteret risikovurdering, korrekt høringsproces og klar kobling til materialets forudsætninger kan bære en afvisning som unormalt lavt tilbud. Se afgørelsen hos Klagenævnet for Udbud på naevneneshus.dk.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.