Region Hovedstaden og Region Sjælland foreslås samlet i Region Østdanmark fra 2027. Reformen flytter opgaver fra kommuner til regioner og udløser krav til kontraktharmonisering, udbudshåndtering og GDPR-compliant dataintegration samt klar afklaring af sundhedsrådenes beføjelser.

Regeringen vil sammenlægge Region Hovedstaden og Region Sjælland til Region Østdanmark med forventet ikrafttræden i 2027. Målet er mere ens adgang til behandling og større nærhed. Reformen indebærer, at regionerne overtager flere opgaver fra kommunerne, herunder sundheds- og omsorgspladser samt akutsygepleje.

Kontrakter og udbud

Sammenlægningen kræver en systematisk gennemgang af eksisterende aftaler for at identificere parallelle rammeaftaler, overlappende leverancer og forskellige opsigelses- og fornyelsesklausuler. Der bør tidligt tages stilling til overdragelse, novation eller ophør af kontrakter samt konsekvenser for leverandørforpligtelser og serviceniveauer.

Udbudsretligt bør der planlægges for håndtering af igangværende udbud, vurdering af væsentlige kontraktændringer og eventuelt genudbud. Øget volumen i en ny samlet indkøbsorganisation kan ændre udbudsstrategi, tærskelovervejelser og markedsopdeling. Vurderingsfejl kan udløse annullations- eller erstatningsrisiko ved Klagenævnet for Udbud.

Data og systemer

Regionernes it-landskaber og kliniske systemer kan være uens, hvilket gør systemintegration, datamigrering og interoperabilitet til kritiske opgaver. Kontinuitet i drift af EPJ, logistik- og bookingsystemer er central for patientsikkerheden under transitionen.

Databeskyttelse kræver klare behandlingsgrundlag, opdaterede databehandleraftaler, fælles sikkerhedsstandarder og dokumenteret risikovurdering. Overførsel af patientdata skal ske i overensstemmelse med GDPR og databeskyttelsesloven med fokus på adgangsstyring, kryptering og sporbarhed.

Styring og samarbejde

Oprettelsen af 17 sundhedsråd forankrer koordinering mellem region og kommuner, men der bør afklares kompetence, beslutningskraft og ansvar for opfølgning. En tydelig governance- og rapporteringsstruktur er nødvendig for at undgå gråzoner i opgavevaretagelsen.

En veltilrettelagt overgang forudsætter et samlet regel- og implementeringsgrundlag, herunder ajourføring af styrelsesvedtægter, klare delegationsforhold og realistiske tidsplaner. En tidlig interessent- og leverandørdialog kan reducere risici og sikre uafbrudt adgang til sundhedsydelser.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.