Datatilsynets konklusioner
Datatilsynet har ført tilsyn med tre større parkeringsselskabers brug af kamerateknologi ved udstedelse af parkeringsafgifter med fokus på oplysningspligten efter GDPR. Tilsynet udsprang af klager over selskabernes behandling af personoplysninger.
To selskaber modtog kritik, fordi de ikke gav parkanter rettidig information om behandlingen. Oplysningerne skal gives senest ved udstedelsen af afgiften, og den dataansvarlige skal tage aktive skridt; information på en hjemmeside alene er ikke tilstrækkelig.
Konsekvenser for praksis
Ét selskab blev anset for at opfylde oplysningspligten ved at indsætte et tydeligt link til persondatapolitikken i betalingspåkravet. En sådan fremgangsmåde kan opfylde kravet om rettidig og tilgængelig information.
Virksomheder, der anvender CCTV eller nummerpladegenkendelse, bør sikre lagdelte oplysninger til parkanter på eller før udstedelsen samt dokumentere deres efterlevelse. Læs afgørelserne hos Datatilsynet for henholdsvis Avantpark, Oparko og Parkzone: link, link og link.