Fra 29. april 2024 skal modparter følge de nye EMIR-rapporteringsstandarder. Selve rapporteringspligten i EMIR artikel 9 er uændret, men de delegerede retsakter er revideret: den nye RTS om minimumsoplysninger og indberetningstyper, den nye ITS om formater og metoder samt en særskilt RTS om dataafstemning og kontroller i transaktionsregistrene. Se RTS 2022/1855, ITS 2022/1860 og RTS 2022/1858 på eur-lex.europa.eu. ESMA har samtidig opdateret sine guidelines for EMIR REFIT, som kan læses hos ESMA.
Nye krav under EMIR REFIT
Reglerne introducerer flere og ændrede datafelter samt skærpede krav til indberetningsformater. Transaktionsregistre skal foretage mere omfattende dataafstemning og give systematisk feedback ved afstemningsfejl, som den indberettende part skal håndtere via dokumenterede procedurer.
Der indføres underretningspligt til den relevante tilsynsmyndighed, i Danmark Finanstilsynet, ved betydelige fejl og problemer i indberetningen. Desuden kan indberetning på positionsniveau kun anvendes, hvis parterne er enige og visse betingelser er opfyldt.
Hvad bør modparter gøre nu
Pligter og tiltag afhænger af klassifikation (FC, NFC+) og af, om rapporteringen er delegeret til modpart eller tredjemand. NFC- er fortsat omfattet af modpartens rapporteringsansvar, men vil typisk skulle levere supplerende data.
For modparter, der ikke selv indberetter, er følgende tiltag centrale for at sikre rettidig og korrekt efterlevelse:
- Levere nødvendige data ved nye handler og ændringer til den indberettende enhed.
- Sikre supplerende data for eksisterende handler leveres og bagudrettet opdateres inden fristerne i registrene.
- Aftale, hvordan meddelelser om betydelige fejl håndteres, herunder eventuel underretning til Finanstilsynet.
- Opdatere interne processer og kontroller til de nye felter, formater og feedbackstrømme.
- Revidere eller supplere rapporteringsaftaler, herunder ISDA-standardbilag, og aftale eventuel indberetning på positionsniveau.