Folketinget har hævet straffen for sanktionsbrud markant: bøde eller fængsel op til fem år – og helt op til otte år under skærpende omstændigheder – samt op til tre år ved simpel uagtsomhed. Den skærpede kurs gør sanktionscompliance til en akut ledelsesopgave i alle handelsintensive virksomheder.
Hvad betyder dette i praksis?
Virksomheder skal nu overveje, om risikomodellen dækker hele værdikæden: screening af modparter, kontrol af slutbrug og transit, og dokumentation for eksportlicenser. Myndighederne kan desuden kræve tilladelse ved eksport til tredjelande med risiko for reeksport til Rusland via en ny catch‑all‑lignende mekanisme.
18. sanktionspakke – nøgtepunkter
I energisektoren sænkes prisloftet for råolie, 105 skyggeflådefartøjer nægtes havneadgang og visse tjenester, og import af raffinerede produkter fra russisk råolie via tredjelande forbydes med undtagelse af Canada, Norge, Schweiz, Storbritannien og USA. Der indføres også transaktionsforbud for Nord Stream 1 og 2, jf. forordning nr. 2025/1494.
I banksektoren udvides transaktionsforbuddet mod tredjelandsaktører, der omgår olierelaterede forbud. Der indføres desuden forbud mod salg, levering, overførsel og eksport af visse softwaresystemer til bank- og finanssektoren, og yderligere 22 russiske banker rammes af fuldt transaktionsforbud.
På militær- og industrisiden tilføjes 26 enheder til bilag IV med skærpet kontrol af dual‑use‑varer. Bilag VII udvides til også at omfatte kemikalier, der indgår i drivstoffer, og i bilag XXXVII udvides transitforbuddet via Rusland til udvalgte økonomisk kritiske varer inden for byggeri og transport.
Der indføres en administrativ catch‑all‑lignende hjemmel, som gør det muligt for nationale myndigheder at kræve forudgående tilladelse til eksport til bestemte tredjelande, hvis risikoen for reeksport til Rusland er forhøjet. Dette ændrer fundamentalt eksportkontrolpraksis i gråzoner.
Udvidede lister og regionale tiltag
I forordning nr. 269/2014, jf. forordning nr. 2025/1476, tilføjes 55 personer og enheder, herunder tre kinesiske enheder. For første gang listeføres både en kaptajn på et skyggeflådefartøj og en privat operatør af et internationalt flagregister.
Belarus rammes parallelt: I forordning nr. 765/2006, jf. forordning nr. 2025/1469, udvides personlisterne, handelsrestriktionerne tilpasses de russiske, og der indføres en importembargo på våben fra Belarus.
På menneskerettighedssiden føjes otte personer og én enhed til EU’s regime mod Iran i forordning nr. 2020/1998, jf. forordning nr. 2025/1396. Tiltagene medfører indefrysning, forbud mod at stille midler til rådighed og indrejseforbud.
Hvad skal du være opmærksom på nu? Opdater screeningslister og kontraktlige sanktionsklausuler, kortlæg olie- og shipping‑eksponering, valider softwareeksport til finanssektoren, og dokumentér beslutninger. Læs også baggrunden for straffesagenes skærpelse i Lov om ændring af straffeloven og forarbejdet omtalt i Forslag om op til 8 års fængsel for overtrædelse af EU-sanktioner.