Call-in skærper dansk fusionskontrol
Fra 1. juli 2024 kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kræve anmeldelse af fusioner under de sædvanlige omsætningstærskler, når de involverede selskaber samlet omsætter for mindst 50 mio. kr. i Danmark, og der ses en risiko for en betydelig hæmning af den effektive konkurrence. I august 2025 blev adgangen anvendt første gang i to sager. En call-in-afgørelse udløser pligt til at anmelde efter de almindelige regler. Er transaktionen ikke gennemført, gælder gennemførelsesforbud, indtil der foreligger godkendelse. Er den gennemført, skal den anmeldes og kan i sidste ende påbydes afviklet, hvis konkurrencen påvirkes væsentligt.
Grebet udvider myndighedens værktøjskasse og øger usikkerheden for mellemstore transaktioner. Aktører bør derfor tidligt vurdere call-in-risikoen og indarbejde passende betingelser i transaktionsdokumenterne for at håndtere standstill og tidsplan.
Tærskler og frister
Udgangspunktet er fortsat anmeldelsespligt ved de nationale tærskler: samlet dansk omsætning på mindst 900 mio. kr. med mindst to parter over 100 mio. kr., eller kombinationen med mindst én part på 3,8 mia. kr. i Danmark og én anden med 3,8 mia. kr. globalt. Call-in kan bruges under disse tærskler, hvis 50 mio. kr.-kravet og den kvalitative risikovurdering er opfyldt.
Styrelsen skal beslutte call-in inden 15 hverdage fra kendskab til fusionen. Som udgangspunkt kan anmeldelse ikke kræves senere end tre måneder efter aftaleindgåelse, offentliggørelse af overtagelsestilbud eller erhvervelse af kontrol. Ved særlige omstændigheder kan der kræves anmeldelse op til seks måneder efter gennemførelse.
Første afgørelser og praktiske implikationer
I Uber International Holding B.V.’s overtagelse af Greenfleet Holding A/S blev anmeldelse krævet efter gennemførelse. Styrelsen pegede på risiko for svækket konkurrencetryk i taximarkedet, fordi både Drivr og Dantaxis kørsel formidles via Ubers app, hvilket kan udviske skellet for slutbrugere og lette koordination, herunder prissætning i appen.
I OneMed A/S’ køb af Kirstine Hardam A/S – ikke gennemført på afgørelsestidspunktet – lagde styrelsen vægt på få aktører i markedet for stomihjælpemidler til kommuner og parternes status som nære konkurrenter, dokumenteret ved bedste og næstbedste tilbud i flere udbud. Begge sager viser, at myndigheden vil gribe ind, hvor markedsstrukturen og relationen mellem parter indikerer risiko for betydelig konkurrencehæmning. Virksomheder med samlet dansk omsætning over 50 mio. kr. bør derfor foretage en tidlig call-in-screening og planlægge for mulige tidsmæssige og strukturelle konsekvenser.