Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har for første (og anden) gang anvendt ”call in”-reglen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har for første (og anden) gang anvendt ”call in”-reglen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bruger nu call-in-reglen i konkurrencelovens § 12, stk. 6 til at kræve to fusioner under tærsklerne anmeldt—én allerede gennemført. Afgørelserne skærper risikobilledet for under-tærskel-deals og viser, at indgreb kan ramme både platforme og sundhedsleverancer.
JK
Jesper Kaltoft
PJ
Peter Stig Jakobsen
MG
Mark Gall
+6
Pernille Skovgaard Møller
Claus Bjørn Galbo-Jørgensen
Aia Brunsgaard Valsted Larsen
Frederik Haugsted
William Alexander Tornøe
Asbjørn Dalum Andersen

Call-in-reglen skærper dansk fusionskontrol

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har for første gang anvendt konkurrencelovens § 12, stk. 6 til at kræve anmeldelse af to fusioner under de almindelige omsætningstærskler. Reglen giver styrelsen adgang til at indkalde en fusion, når parterne samlet har mindst 50 mio. kr. i dansk omsætning, og der er risiko for en betydelig hæmning af den effektive konkurrence efter SIEC-princippet.

Afgørelserne signalerer en aktiv brug af call-in, også hvor transaktionen allerede er gennemført. Det skærper usikkerheden for under-tærskel-transaktioner og aktualiserer behovet for tidlige konkurrenceretlige vurderinger og betingelser om regulatorisk godkendelse i transaktionsdokumenterne.

Uber/Greenfleet og OneMed/Kirstine Hardam

I Uber International Holding B.V.’s køb af Greenfleet (Dantaxi) pegede styrelsen på risici på markederne for taxikørsel og formidling af taxikørsel. Ubers samarbejde med Drivr indebærer app-baseret booking for begge, og efter overtagelsen kan slutbrugere ikke skelne mellem Drivr- og Dantaxi-vogne i Ubers app, hvilket kan svække konkurrencepresset og lette koordination. Se styrelsens krav om anmeldelse.

Afgørelsen blev offentliggjort den 25. august 2025 på kfst.dk. I OneMed A/S’ køb af Kirstine Hardam A/S vurderede styrelsen risiko for betydelig hæmning på et potentielt marked for salg af stomihjælpemidler og service til kommuner, med høje samlede markedsandele, få øvrige aktører og tæt konkurrence mellem parterne. Kravet om anmeldelse betyder, at gennemførelse må afvente styrelsens behandling. Se afgørelsen.

Afgørelsen blev offentliggjort den 26. august 2025 på kfst.dk.

Konsekvenser for transaktionspraksis

Parter i under-tærskel-fusioner bør indarbejde en call-in-risikoscreening, overveje standstill-kompatible closingmekanismer og sikre informationsudveksling i overensstemmelse med konkurrencereglerne for at undgå gun jumping. Hold-separate-foranstaltninger kan være relevante, hvis closing sker før fuld afklaring.

Praksis viser, at reglen ikke er begrænset til såkaldte “killer acquisitions”, men også kan ramme etablerede markeder som platformformidlet mobilitet og kommunale indkøb af medicinsk udstyr. Parter bør forvente mulige indgreb og afhjælpende foranstaltninger, hvis en SIEC-risiko identificeres.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.