Mindre vidtgående screening af offentlige aftaler end først varslet - for nu

Mindre vidtgående screening af offentlige aftaler end først varslet - for nu

Screeningen af offentlige kontrakter indskrænkes foreløbigt til aftaler om Energiøen i Nordsøen, mens en bredere model afventer evaluering. Samtidig indføres en fælles, tofaset proces under investeringsscreeningsloven med kortere frister og færre oplysninger i fase 1.

Regeringen har nedskaleret den planlagte screening af offentlige kontrakter. Hvor et tidligere udkast lagde op til omfattende kontrol af alle kontrakter vedrørende kritisk infrastruktur, begrænses den fremsatte model foreløbigt til aftaler om etablering og medejerforhold på Energiøen i Nordsøen. Baggrunden er markant kritik i høringen og behov for yderligere afgrænsning. En bredere regulering afventer den kommende evaluering af investeringsscreeningsloven. Indtil videre gælder de eksisterende regler om særlige økonomiske aftaler, når en part uden for EU/EFTA opnår kontrol eller betydelig indflydelse.

Begrænset anvendelsesområde

Det reviderede forslag indfører en snæver tilladelsesordning målrettet Energiø-projektet. Dermed rammes ikke generelt alle offentlige kontrakter om kritisk infrastruktur. Myndighederne varsler dog fortsat dialog om en fremtidig, bredere model, herunder en mere præcis afgrænsning af, hvad der udgør kritisk infrastruktur. For ordregivere og tilbudsgivere betyder det, at de generelle udbuds- og kontraktpraksisser uden for Energiøen foreløbigt ikke ændres.

For andre sektorer og projekter består retsstillingen uændret. Investorer skal derfor fortsat vurdere, om aftaler falder ind under gældende screeningspligt eller bør anmeldes frivilligt efter den eksisterende lov.

Ny tofaset sagsbehandling

Lovforslaget samler ansøgninger og anmeldelser under én fælles procedure med en forenklet formular. Der indføres en tofaset model, hvor fase 1 forventes at afslutte hovedparten af sagerne inden for en kortere, fast frist og med færre oplysninger end i dag. EU’s Form B anvendes ikke i fase 1.

I særlige tilfælde, hvor national sikkerhed eller offentlig orden kan påvirkes, overgår sagen til fase 2 med dybere dokumentationskrav, herunder Form B og notifikation til Europa-Kommissionen og øvrige EU-medlemsstater. Fristoverskridelse gør ikke længere en frivillig anmeldelse stiltiende godkendt; overskridelser er uden retsvirkning, men Erhvervsstyrelsen skal oplyse om status.

Selvom forenklingen er konstruktiv, giver modellen tre praktiske udfordringer:

  1. Fristoverskridelser får ingen retsvirkning også for frivillige anmeldelser.
  2. Komplekse sager kan ikke gå direkte til fase 2, hvilket kan forlænge forløbet.
  3. Fristerne løber først fra Erhvervsstyrelsens komplethedsvurdering og ikke fra indsendelsen.

Se det fremsatte lovforslag og høringsmaterialet på Folketingets hjemmeside: Lovforslag L 127. Høringssvar og Høringsnotat.

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.