New notification obligations in connection with business transactions and participation in public procurement procedures

New notification obligations in connection with business transactions and participation in public procurement procedures

EU’s forordning om udenlandske subsidier indfører skærpede anmeldelseskrav ved både virksomhedstransaktioner og store udbud. Tærskler, frister og standstill håndhæves af Kommissionen med bøder op til 10 % af omsætningen. Regimet supplerer fusionskontrol og FDI-screening.

EU’s nye kontrol med udenlandske subsidier

En ny EU-forordning om udenlandske subsidier (forordning 2022/2560) indfører anmeldelsespligt og kontrol, når tredjelandsstøtte kan forvride konkurrencen i EU. Implementeringsforordningen (2023/1441) fastlægger processer og formularer. Forordningen gælder fra 12. juli 2023, mens anmeldelsespligterne trådte i kraft 12. oktober 2023.

Regimet supplerer – men erstatter ikke – EU’s fusionskontrol og nationale FDI-ordninger. Parter kan derfor skulle håndtere flere parallelle kontrolspor, med tilsvarende standstill-risici og betydelige bøder ved overtrædelser.

Anmeldelsespligt ved virksomhedstransaktioner

Anmeldelse kræves før gennemførelse, når der er tale om en koncentration (fusion, kontrolskifte eller etablering af en fuldt funktionsdygtig fælles virksomhed), og mindst ét berørt selskab er etableret i EU med samlet EU-omsætning på mindst 500 mio. euro, samt de berørte virksomheder samlet har modtaget tredjelandsfinansielle bidrag over 50 mio. euro i de seneste tre regnskabsår. Kommissionen kan også kræve anmeldelse under tærsklerne, hvis der er tegn på relevant støtte.

Fra fuldstændig anmeldelse har Kommissionen 25 arbejdsdage til en indledende vurdering. Ved behov kan den indlede en dybdegående undersøgelse med en frist på 90 arbejdsdage, som kan forlænges, bl.a. ved tilsagn. Konstateres konkurrenceforvridning, kan Kommissionen pålægge strukturelle eller adfærdsmæssige foranstaltninger, acceptere tilsagn eller i sidste ende forbyde transaktionen. Gennemførelse uden forudgående godkendelse kan udløse bøder på op til 10 % af den samlede omsætning.

Anmeldelse i offentlige udbud

Ved udbud, der er igangsat efter 12. juli 2023 og ikke afsluttet før 12. oktober 2023, skal økonomiske aktører anmelde tredjelandsfinansielle bidrag, hvis kontraktens anslåede værdi er mindst 250 mio. euro, og aktøren inklusive centrale underleverandører/leverandører har modtaget mindst 4 mio. euro pr. tredjeland i de seneste tre år. Ved opdeling i delaftaler gælder kravet, hvis den samlede anslåede værdi af de delaftaler, der bydes på, er mindst 125 mio. euro.

Opfyldes tærsklerne, indsendes anmeldelse til ordregiver, der videresender til Kommissionen; ellers afgives en erklæring om manglende anmeldepligtige bidrag. Anmeldelse/erklæring indleveres sammen med ansøgning om prækvalifikation og tilbud i to-fasede procedurer. Ufuldstændige anmeldelser skal suppleres inden 10 arbejdsdage, ellers erklæres tilbuddet ukonditionsmæssigt og skal afvises. Kommissionens indledende gennemgang varer 20 arbejdsdage, med mulighed for 10 dages forlængelse. Ved dybdegående undersøgelse gælder en frist på 110 arbejdsdage, med mulighed for yderligere 20 dage. Udbudsprocessen kan fortsætte, men kontrakten må ikke tildeles før afgørelsen. Konkurrenceforvridning kan mødes med tilsagn eller tildelingsforbud. Manglende efterlevelse kan sanktioneres med bøder på op til 10 % af omsætningen.

Egen drift, definition og vurdering

Kommissionen kan af egen drift undersøge andre situationer, pålægge foreløbige foranstaltninger ved risiko for alvorlig og uoprettelig skade og efter en dybdegående vurdering enten acceptere tilsagn eller pålægge afhjælpende foranstaltninger.

Udenlandsk subsidium foreligger, når et tredjeland direkte eller indirekte yder et finansielt bidrag, der selektivt giver en økonomisk fordel til en virksomhed, som er aktiv i EU. Bidrag kan bestå af kapitaltilførsel, tilskud, lån og garantier, skattefordele, gældseftergivelse, særlige rettigheder uden passende vederlag samt køb/salg af varer eller ydelser på ikke-markedsvilkår.

En konkurrenceforvridning foreligger, hvis subsidiet forbedrer en aktørs position og faktisk eller potentielt skader konkurrencen. Der gælder sikkerhedszoner: Samlet støtte under 4 mio. euro over tre år formodes ikke at forvride, og beløb under den generelle de minimis-grænse pr. tredjeland anses som udgangspunkt ikke for problematiske. Særligt indgribende er bl.a. støtte til kriseramte virksomheder, ubegrænsede garantier, eksportfinansiering i strid med OECD-ordningen, støtte der direkte muliggør en koncentration, og støtte der muliggør et uforholdsmæssigt fordelagtigt tilbud.

Praktiske implikationer

For transaktioner bør parter planlægge parallel fusions-, FDI- og FSR-processer, indbygge passende long-stop-frister og kortlægge tredjelandsbidrag tidligt. I udbud bør ordregivere indregne FSR-tidslinjer i planlægningen, og tilbudsgivere bør etablere systemer til at spore tredjelandsbidrag hos egne enheder, centrale underleverandører og leverandører.

Forordningens fulde tekst og gennemførelsesregler kan læses på EUR-Lex: Forordning 2022/2560. Gennemførelsesforordning 2023/1441.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.