Nyt Rørdam-tiltag vil forringe retssikkerheden på skatteområdet

Nyt Rørdam-tiltag vil forringe retssikkerheden på skatteområdet

Forslaget om at fjerne eller reducere omkostningsgodtgørelse i skattesager kan svække adgangen til domstolsprøvelse og hæmme præjudikatdannelse. Gevinsten vurderes begrænset, mens retssikkerhedsrisikoen er betydelig. Specialisering af skattesager og færre ministerielle anker fremhæves som alternativer.

Omkostningsgodtgørelse i skattesager under pres

Rørdam-udvalget har fremlagt et tiltag, der undersøger afskaffelse eller reduktion af omkostningsgodtgørelse i skattesager. Et flertal vurderer, at valget er politisk, mens blandt andre Advokatrådet, Dansk Industri og Forbrugerrådet advarer om markant forringet retssikkerhed for borgere og virksomheder. Forslagsbeskrivelsen kan læses hos Folketinget..

I dag dækker ordningen egne sagsomkostninger fuldt ved medhold og delvist ved ikke-medhold. Mekanismen udgør et modstykke til statens stærke procesposition og mindsker den økonomiske risiko ved at prøve forvaltningsafgørelser ved domstolene.

Konsekvenser for adgangen til domstolsprøvelse

Sagsmængden på skatteområdet er faldet, hvilket peger på en kølende effekt allerede nu. Hvis godtgørelsen svækkes, kan flere borgere og især SMV’er fravælge domstolsprøvelse af berettigede krav. Det vil forskyde styrkeforholdet yderligere til fordel for staten.

En lavere tilstrømning af skattesager vil samtidig hæmme præjudikatdannelse og dermed forringe forudsigeligheden for tusindvis af skatteydere. Uden afgørelser, der klargør fortolkningen, svækkes retsudviklingen og ensartetheden i praksis.

Økonomi, effektivitet og mulige alternativer

Ifølge beskrivelsen af tiltaget er de potentielle besparelser beskedne og usikre. En afskaffelse forventes heller ikke at løse ventetiderne ved domstolene. Kortere sagsbehandling kræver primært flere dommer- og medarbejderressourcer samt procesmæssig specialisering. Dertil kommer hensynet til retten til en retfærdig rettergang efter EMRK art. 6, hvor økonomiske barrierer kan virke hindrende.

Et alternativ er at samle skattesager i færre førsteinstanser for at opnå specialisering, eksempelvis 3–4 byretter og dedikerede afdelinger i begge landsretter. En sådan koncentration kan styrke kvalitet, ensartethed og procesøkonomi. Endvidere kan det overvejes at begrænse ministerielle indbringelser af sager, der allerede er tabt i Landsskatteretten, så flere afgørelser står endeligt efter den administrative prøvelse. Disse tiltag vil fremme retssikkerhed uden at underminere adgangen til domstolene.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.