Nyt tilsyn med danske digitale formidlingstjenester

Nyt tilsyn med danske digitale formidlingstjenester

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører fra 17. februar tilsyn med ca. 400 danske digitale formidlingstjenester efter DSA. Platforme skal have klare processer for anmeldelse og klage, prioritere pålidelige indberettere og kan mødes med påbud eller bøder ved alvorlige overtrædelser.

Tilsyn og håndhævelse

Fra 17. februar fører Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som DSA-tilsyn kontrol med danske digitale formidlingstjenester som sociale medier, onlinemarkedspladser og søgemaskiner. Omkring 400 tjenester forventes omfattet af reglerne.

Tjenesterne skal have effektive mekanismer til anmeldelse af ulovligt indhold og intern klagebehandling. Mangler disse, kan brugere klage til tilsynet, som kan udstede påbud. Ved grove og vedvarende overtrædelser kan der idømmes bøder på op til seks procent af global omsætning. Klager vedrørende udenlandske tjenester videresendes til den kompetente myndighed.

Pålidelige indberettere og tvistbilæggelse

Tilsynet behandler ansøgninger om status som pålidelige indberettere. Ansøgere skal dokumentere særlig ekspertise i specifikke kategorier af ulovligt indhold. Klager fra pålidelige indberettere skal prioriteres af platformene.

Myndigheden kan desuden udpege tvistbilæggelsesorganer til udenretlig mægling mellem brugere og platforme. Danmark indgår i Det Europæiske Råd for Digitale Tjenester, hvor medlemsstater og Europa-Kommissionen koordinerer håndhævelsen. Vejledning findes på kfst.dk.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.