Tilsyn og håndhævelse
Fra 17. februar fører Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som DSA-tilsyn kontrol med danske digitale formidlingstjenester som sociale medier, onlinemarkedspladser og søgemaskiner. Omkring 400 tjenester forventes omfattet af reglerne.
Tjenesterne skal have effektive mekanismer til anmeldelse af ulovligt indhold og intern klagebehandling. Mangler disse, kan brugere klage til tilsynet, som kan udstede påbud. Ved grove og vedvarende overtrædelser kan der idømmes bøder på op til seks procent af global omsætning. Klager vedrørende udenlandske tjenester videresendes til den kompetente myndighed.
Pålidelige indberettere og tvistbilæggelse
Tilsynet behandler ansøgninger om status som pålidelige indberettere. Ansøgere skal dokumentere særlig ekspertise i specifikke kategorier af ulovligt indhold. Klager fra pålidelige indberettere skal prioriteres af platformene.
Myndigheden kan desuden udpege tvistbilæggelsesorganer til udenretlig mægling mellem brugere og platforme. Danmark indgår i Det Europæiske Råd for Digitale Tjenester, hvor medlemsstater og Europa-Kommissionen koordinerer håndhævelsen. Vejledning findes på kfst.dk.