De nye klimakrav i bygningsreglement BR25 gælder for byggeansøgninger indsendt efter 1. juli 2025 og sætter lavere grænser for bygningers klimaaftryk. Anvendelsesområdet udvides til flere bygningstyper, også mindre projekter og kolde bygninger som parkeringsanlæg og lagerbygninger. Ny er en selvstændig grænseværdi for byggefasen, der omfatter energi på pladsen, transport og affald. Kritiske anlæg som supersygehuse, svømmehaller og vandværker er undtaget. Opfyldelse forudsætter tidlig LCA og samarbejde mellem bygherre, rådgivere og entreprenører.
Nye grænseværdier og anvendelsesområde
Kapitel 11 bygger videre på LCA-kravene, men skærper grænseværdier og differenterer dem efter anvendelse. Kravene omfatter hele livscyklussen og kræver dokumenterede CO2e-beregninger gennem projektet. Grænsen for byggefasen betyder, at planlægning af arbejdsmetoder, site-energi, maskinvalg og logistik får direkte betydning, og at ansvar for midlertidigt udstyr og underentreprenørers bidrag må beskrives eksplicit.
Overgange følger ansøgningstidspunktet: før 1. juli 2025 gælder hidtidige regler, efter denne dato BR25. Udvidelsen til kolde bygninger ændrer praksis for parkeringshuse og store lagre, som nu skal LCA-dokumenteres med fokus på materialer og procesemissioner. For mindre projekter bør dokumentationen skaleres, men kravet om verificerbare data er uændret.
Kontrakter, dokumentation og ansvar
Kravene bør indarbejdes kontraktligt. I rådgiver- og entrepriseaftaler bør det præciseres, hvem der koordinerer LCA, hvem der fører dokumentation, og hvordan et fælles CO2e-budget fordeles mellem fag og leverancer. Indarbejd krav i ydelesspecifikationer og tidsplaner og fastlæg milepæle for LCA-opdateringer og verifikation, så afvigelser opdages tidligt.
Projektmateriale bør begrænse valgfrihed, der kan øge klimaaftrykket. Angivelser som eller lignende bør suppleres med maksimumkrav til klimaaftryk for produkter og processer. Kvalitetssikring kan bygge på KS og D&V med kontrolpunkter, sporbarhed for materialer og tydelige datakrav. Aftal også, hvordan ændringer påvirker CO2e-budgettet, og hvem der godkender fravigelser.
Sanktioner og risikostyring
BR25 har ingen bødesanktioner, men manglende opfyldelse kan forsinke eller forhindre ibrugtagningstilladelse. Det kan udløse krav fra bygherre mod rådgivere og entreprenører, herunder erstatning eller ophævelse, og i yderste fald fysisk lovliggørelse. Disse risici bør adresseres gennem bodsbestemmelser, standardiserede misligholdelsesbeføjelser og klare ansvarsgrænser.
Risikofordeling bør være proportional, så risikomarginer ikke fordyrer projektet. Overvej dækning af indirekte tab i lyset af AB-principperne, og aftal alternative afhjælpningsmodeller, når fuld udbedring er uforholdsmæssig. Realistiske CO2e-budgetter, tidlig planlægning og løbende verifikation er de mest effektive midler til at sikre overholdelse uden konflikter.