Landsrettens resultat og begrundelse
Østre Landsret har fastslået, at LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark begik en strafbar overtrædelse af konkurrenceloven ved at indgå konsortier og afgive fælles bud på Vejdirektoratets opgaver i 2013 og 2014. Samarbejdet kvalificeres som et groft kartel. Alligevel lader retten straffen bortfalde.
Begrundelsen er, at de tiltalte handlede i en undskyldelig retlig vildfarelse, bl.a. understøttet af indhentet juridisk rådgivning og en dom fra Sø- og Handelsretten i 2018, som — på daværende tidspunkt — gav dem medhold. Sammenholdt med sagens lange forløb fandt landsretten, at betingelserne for at fritage for straf var opfyldt, selv om det materielle lovbrud er konstateret.
Processuelt forløb og betydning
Sagen har haft både et civilretligt og et strafferetligt spor. Konkurrencerådet fandt allerede i 2015, at konsortiet var ulovligt; Konkurrenceankenævnet stadfæstede, mens Sø- og Handelsretten frifandt. Højesteret ændrede senere resultatet og slog fast, at samarbejdet stred mod konkurrenceloven. I straffesporet frifandt byretten, men denne dom er nu ændret.
Landsrettens dom tydeliggør, at ulovlige konsortier kan udløse strafansvar, men at strafbortfald kan komme på tale ved undskyldelig vildfarelse og særlige omstændigheder. Efter lovændringer i konkurrencerettens håndhævelse føres bødesager mod virksomheder i dag civilretligt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, mens personligt medvirkensansvar behandles strafferetligt af NSK. Dommen skærper behovet for tidlig konkurrenceretlig compliance ved udbud.