EU har skærpet sanktionsregimerne mod Rusland og Iran med væsentlige konsekvenser for energi, shipping, finans og digitale aktiver. For virksomheder betyder ændringerne både nye forbud, udvidede listeføringer og skærpede krav til intern kontrol og dokumentation.
Iran: FN-snap-back og EU’s genaktivering
Efter FN’s snap-back under JCPOA er EU’s Iran-sanktioner genaktiveret under forordning 267/2012 som ændret ved EU-forordning 2025/1975. Genindførelsen omfatter totalforbud mod import, køb og transport af iransk råolie, naturgas, petrokemiske produkter og relaterede tjenester, herunder finansiering og forsikring.
Desuden genindføres frysning af aktiver tilhørende Irans centralbank og væsentlige banker, og eksport af udstyr og teknologi til energi- og transportsektoren samt varer, der kan styrke militære kapaciteter, forbydes. Listeføringen af personer og enheder udvides, og enkelte undtagelser for eksisterende kontrakter udløber pr. 1. januar 2026, hvilket nødvendiggør hurtig kontraktgennemgang og ophørshåndtering.
Rusland: 19. sanktionspakke med bredt sigte
Den 19. pakke ændrer forordning 833/2014 ved 2025/2033 og indfører totalforbud mod import af russisk LNG samt forbyder adgang til EU-havne og maritime tjenester for yderligere 117 navngivne fartøjer. På finansområdet udvides transaktionsforbuddet til flere russiske banker og til banker i Belarus og Kasakhstan for medvirken til omgåelse. For første gang målrettes sanktioner kryptoudbydere, og transaktioner med stablecoinen A7A5 forbydes i hele EU.
Artikel 5ac udvides, så det fra 25. januar 2026 bliver ulovligt at tilslutte sig ethvert system under Ruslands centralbank eller andre systemer med funktion til finansielle betalingsmeddelelser, herunder Mir og tilsvarende infrastrukturer. Eksportkontrollerne strammes med nye varekategorier (bl.a. elektroniske komponenter, kemikalier og metaller), og flere tredjelandsselskaber listeføres for omgåelse.
Forordning 269/2014 ændres ved EU-forordning 2025/2037 med yderligere listeføringer af personer og enheder, der understøtter den russiske krigsøkonomi eller omgåelse.
Belarus og håndhævelse
Samtidigt tilpasses Belarus-regimet i forordning 765/2006 ved EU-forordning 2025/2039, så handelsforanstaltningerne i højere grad spejler Rusland-tiltagene, og flere personer og enheder listeføres.
Manglende overholdelse af EU-sanktioner er strafbart i Danmark og kan medføre bøde eller fængsel i op til otte år. Virksomheder bør derfor straks opdatere sanktionsscreening, kontraktklausuler, betalingsflows og eksportklassifikationer, dokumentere undtagelsesgrundlag og sikre styrket due diligence i højrisikolande.