Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sætter nu lup på prissætning og faktisk adfærd på markedet for bredbånd til private, efter at flere mindre udbydere er forsvundet, og få store aktører dominerer. Selskaber, der både sælger bredbånd og ejer infrastrukturen, må forvente detaljerede spørgsmål og krav om data.
Hvad betyder dette i praksis?
Styrelsen indkalder de største aktører til møder med hjemmel i konkurrenceloven, hvilket forpligter dem til at udlevere oplysninger. Fokus er snævert: faste bredbåndsforbindelser, salg til forbrugere og selskabernes prislogik, strategier og markedsadfærd.
Forbered jer på at fremlægge dokumentation for prisfastsættelse og interne beslutningsgange. Er jeres priser objektivt begrundede, ikke-diskriminerende og sammenhængende med omkostningerne? Virksomheder skal nu overveje, hvordan de kommunikerer strategier og hvilke data, der deles internt og eksternt.
Baggrunden for tiltaget
De senere år er markedet konsolideret med færre, men større virksomheder. Det udløser et kontrolblik på, hvor langt man kan gå med priser, hvis en aktør vurderes dominerende. Den nye praksis betyder, at et skærpet tilsyn kan sikre valgmuligheder, bedre priser og produkter for forbrugerne.