Det bliver første gang, at Konkurrencerådet bruger værktøjet markedsefterforskning – og rådet kan gribe ind, selv uden et konstateret brud på forbudsbestemmelserne i konkurrenceloven, hvis selskabernes adfærd tydeligt svækker konkurrencen.
Hvad betyder dette for din virksomhed?
Markedsefterforskningen retter lup mod fastsættelse af præmier og kundevilkår i policer, med særligt fokus på indeksregulering efter lønudviklingen i den private sektor og manglende særskilt varsling af prisstigninger over for forbrugere.
Tidsplan og næste skridt
Indledningen er besluttet efter offentlig høring og bygger på forsikringsanalysen fra april 2025. 27 virksomheder på skadesforsikringsmarkedet for private er omfattet fra start. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har som udgangspunkt to år til at gennemføre efterforskningen.
Hvad kan udfaldet blive? Rådet kan gribe ind over for konkrete forsikringsselskaber eller vælge ikke at gøre mere. Forbrugere kan i sidste ende få bedre og billigere forsikringer, hvis konkurrencen styrkes. Området omfatter hus-, indbo-, rejse- og bilforsikring.