EMD’s rolle og den skæve debat
Kritikken af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) har fyldt i den politiske debat, særligt i sager om udvisning. EMDs funktion er imidlertid at håndhæve Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) i konkrete sager på grundlag af regler, som medlemsstaterne selv har vedtaget. Domstolen er uafhængig og udgør en nødvendig kontrol af, at staterne respekterer de grænser, de har bundet sig til.
Data giver et mere nuanceret billede end den offentlige debat. Ifølge tal fra Udlændinge- og Integrationsministeriet er 6.111 udlændinge udvist ved dom i perioden januar 2020 til marts 2025, mens EMD i samme periode kun har tilsidesat danske udvisninger i seks sager. Se tallene hos Folketinget her: ft.dk. I andre sager er klager afvist eller udvisninger fundet lovlige. Det viser, at menneskerettighederne ikke generelt hindrer udvisninger.
Udvisningssager kræver konkrete proportionalitetsvurderinger, herunder borgerens tilknytning til Danmark. Denne afvejning tilkommer domstolene. Ønskes ændret balance, må lovgiver ændre reglerne – ikke angribe domstolen for at anvende dem.
Menneskerettighederne rækker bredere end udvisninger
EMRK beskytter en bred vifte af rettigheder, som rækker langt ud over udlændingeområdet. Dansk praksis ved EMD viser domfældelser og kritik på felter som sundhed, frihedsrettigheder og foreningsliv. Eksempelvis blev Danmark i 2024 dømt for mangelfuld myndighedsreaktion på en anmeldelse om voldtægt efter artikel 8 om privatlivets fred. Se afgørelsen: menneskeret.dk.
Andre domme angår retten til en retfærdig rettergang og foreningsfrihed, herunder Nielsen v. Denmark og Sørensen and Rasmussen v. Denmark. Der er også sager om forbud mod umenneskelig og nedværdigende behandling, herunder kritik af bæltefiksering, samt en nyere dom om retten til liv i forbindelse med et dødsfald under en fastholdelsessituation.
For at illustrere bredden af beskyttelsen, peger praksis på følgende centrale konventionsrettigheder:
- Artikel 2: Beskyttelse af retten til liv og effektiv efterforskning.
- Artikel 3: Forbud mod umenneskelig og nedværdigende behandling.
- Artikel 6: Retten til en retfærdig rettergang.
- Artikel 8: Privat- og familieliv, herunder tilknytning i udvisningssager.
- Artikel 11: Foreningsfrihed og kollektive rettigheder.
Retlige implikationer for lovgiver og myndigheder
EMD arbejder efter subsidiaritetsprincippet og anerkender statens skønsmargin, men kræver, at indgreb hviler på lovhjemmel, legitime formål og en proportionalitetsvurdering. Forvaltning og domstole bør derfor dokumentere afvejninger om tilknytning, nødvendighed og proportionalitet i sager med indgribende foranstaltninger – særligt ved udvisninger.
Et konsekvent fokus på konventionskonform fortolkning styrker retssikkerheden og troværdigheden internationalt. Danmark har kritiseret andre EU-lande for at underminere retsstaten; samme standard forudsætter, at vi selv respekterer domstolenes uafhængighed og vores internationale forpligtelser. Politisk uenighed må søges løst ved lovændringer – ikke ved at underminere den dømmende magt. Relevant retspraksis kan søges i afgørelsesdatabasen: menneskeret.dk.