Notification of foreign subsidies in connection with public procurement procedures

Notification of foreign subsidies in connection with public procurement procedures

Udbud over EUR 250 mio. kan udløse anmeldelsespligt til Europa-Kommissionen, hvis tilbudsgiverkredsen har modtaget mindst EUR 4 mio. i økonomiske bidrag fra et tredjeland. Manglende eller mangelfuld indsendelse kan medføre udelukkelse og administrative bøder samt forsinke tildelingen.

Kernen i anmeldelsespligten ved offentlige indkøb

EU’s forordning om udenlandske subsidier indfører en særskilt anmeldelsespligt til Europa-Kommissionen i visse udbud. Pligten udløses, når to betingelser samtidig er opfyldt: For det første skal den anslåede kontraktværdi efter udbudsreglerne være mindst EUR 250 mio. (og ved delte udbud mindst EUR 125 mio. for den samlede delmængde, som der bydes på). For det andet skal tilbudsgiveren – sammen med datterselskaber uden selvstændig kommerciel autonomi, moderselskaber samt væsentlige underleverandører/leverandører i samme tilbud – have modtaget økonomiske bidrag fra samme tredjeland på mindst EUR 4 mio. inden for de seneste tre år.

Vurderingskredsen er bred. Datterselskaber uden kommerciel autonomi omfatter enheder, som tilbudsgiver kan udøve kontrol eller afgørende indflydelse over, også ved mindre ejerandele, hvis kontrollen faktisk foreligger. Moderselskaber er enheder, der udøver kontrol over tilbudsgiver. En underleverandør/leverandør er “hoved”-aktør, hvis bidraget er afgørende for nøgleelementer, overstiger 20% af tilbudssummen eller opfylder udvælgelseskriterier.

Hvad er økonomiske bidrag fra tredjelande?

Begrebet “økonomiske bidrag” er vidt og omfatter både direkte og indirekte ydelser fra stater, offentlige myndigheder eller enheder, hvis handlinger kan tilskrives et tredjeland (herunder EØS-lande og Storbritannien). Følgende kategorier er eksemplificerende:

  • Overførsel af midler/forpligtelser: kapitaltilførsel, tilskud, lån og garantier, dækning af driftsunderskud, kompensation for byrder, gældseftergivelse og gældskonvertering.
  • Afkald på indtægter: skattefritagelse, skatteincitamenter, tildeling af særlige eller eksklusive rettigheder uden passende vederlag.
  • Levering eller køb af varer og tjenester – også når transaktioner sker på markedsvilkår.

Det afgørende er bidragets oprindelse i et tredjeland og dets potentielle konkurrenceforvridende effekt på det indre marked.

Proces, frister og retsfølger

Er betingelserne opfyldt, skal der indgives en anmeldelse i Kommissionens formular med oplysninger om udbuddet, parterne og de modtagne bidrag. Opfyldes kun kontraktværditærsklen, indsendes i stedet en erklæring om, at der ikke foreligger anmeldelsespligtige bidrag. Uanset type indsendes materialet til ordregiver, som videresender til Kommissionen. I åbne procedurer sker indsendelse med tilbuddet; i begrænsede/tofasede procedurer både med anmodning om prækvalifikation og med tilbud.

Manglende indsendelse eller ufuldstændig anmeldelse kan føre til udelukkelse af tilbuddet. Kommissionen foretager først en formel fuldstændighedskontrol og kan give en frist på 10 arbejdsdage til at færdiggøre materialet. Ved fuld anmeldelse har Kommissionen som udgangspunkt 20 arbejdsdage (med mulighed for 10 ekstra) til en indledende vurdering. Hvis der åbnes en egentlig undersøgelse, er fristen typisk 110 arbejdsdage med mulighed for forlængelse. Udbudsprocessen kan fortsætte under Kommissionens behandling, men tildeling må ikke ske før afgørelse.

Finder Kommissionen, at udenlandske subsidier forvrider konkurrencen, kan der accepteres tilsagn, eller tildeling kan forbydes, hvis forvridningen ikke kan afhjælpes. Overtrædelser kan sanktioneres med betydelige administrative bøder.

Praktiske anbefalinger

Ordregivere bør planlægge forløb og tidsfrister under hensyntagen til, at dataindsamling og dialog med Kommissionen er ressourcekrævende. De skal informere om pligter, håndtere kommunikationen med Kommissionen og være forberedt på udelukkelse ved manglende eller mangelfuld indsendelse. Tildeling kan ikke gennemføres, før Kommissionen har givet grønt lys.

Tilbudsgivere bør tidligt kortlægge økonomiske bidrag hos sig selv, relevante koncernenheder og hoved-underleverandører/leverandører, etablere interne procedurer for dokumentation og afklare kontraktuelt, at leverandører leverer de nødvendige oplysninger. Hvis tærsklen ikke nås, skal en korrekt udfyldt erklæring vedlægges i stedet for anmeldelse.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.