Ordregiver havde ikke foretaget et sagligt skøn over rammeaftales værdi inden tildeling i medfør af udbudslovens afsnit V. Rammeaftalen blev dog alligevel tildelt i medfør af afsnit V.

Ordregiver havde ikke foretaget et sagligt skøn over rammeaftales værdi inden tildeling i medfør af udbudslovens afsnit V. Rammeaftalen blev dog alligevel tildelt i medfør af afsnit V.

Klagenævnet for Udbud underkendte en kommunes værdiansættelse, fordi en prisreguleringsklausul ikke var medregnet før anvendelse af udbudslovens afsnit V. Faktiske tilbud under tærsklen ændrede ikke fejlen. Kendelsen skærper kravene til rettidigt og dokumenteret skøn samt valg af procedure.

Klagenævnet for Udbud fastslog, at en ordregiver ikke havde foretaget et sagligt skøn over en rammeaftales værdi forud for anvendelse af udbudslovens afsnit V. Ordregiver havde undladt at indregne en prisreguleringsklausul ved værdiansættelsen. At de efterfølgende indkomne tilbud lå under tærskelværdien, ændrede ikke denne vurdering, da skønnet skal foretages på tidspunktet for igangsættelse af proceduren. Klagen blev tillagt opsættende virkning. Efterfølgende kunne kontrakten tildeles på ny, idet de faktiske priser fortsat var under tærskelværdien, men det ændrede ikke på den oprindelige retlige fejl.

Tidsmæssig forankring af værdiansættelsen

Klagenævnet henviste til udbudslovens § 29 om, at kontraktens værdi skal anslås på det tidspunkt, hvor ordregiver indleder udbudsproceduren. Efter § 30 skal alle optioner og prisreguleringer i udbudsmaterialet medregnes. Ordregivers undladelse af at indregne den årlige prisregulering gjorde skønnet usagligt. Indsigelsen om, at konkrete tilbud senere dokumenterede en lavere værdi, kunne ikke kurere den oprindelige mangel, fordi skønnet ikke kan foretages bagudrettet på grundlag af efterfølgende prisviden.

Kendelsen nuancerer samtidig kendt praksis: Et sagligt skøn under tærskelværdien kan lovligt føre til afsnit V, selv hvis de modtagne tilbud ender over tærsklen. Modsat kan et usagligt skøn ikke reddes af, at de senere tilbud viser en lavere værdi end antaget. Kendelsen kan læses hos Klagenævnet for Udbud her.

Konsekvenser for ordregivere

Ordregivere bør systematisk dokumentere værdiansættelsen, herunder markedsafklaringer, forudsætninger om mængder samt alle prisregulerings- og optionsbestemmelser. Anvendes afsnit V, skal der foreligge et robust, kontemporant beslutningsgrundlag, der viser, at tærskelværdi og eventuel grænseoverskridende interesse er vurderet korrekt. Ex post tilbudspriser kan ikke erstatte et mangelfuldt skøn.

Praktisk indebærer kendelsen, at en fejl ved skønnet kan medføre procesrisiko, herunder opsættende virkning, selv hvor markedet faktisk peger mod en lavere kontraktværdi. Når de senere priser viser, at opgaven ligger under tærsklen, kan ordregiver gennemføre en ny, lovlig tildeling efter afsnit V på et formelt korrekt grundlag. Kendelsen understreger således betydningen af rettidigt, fuldt og sagligt skøn frem for efterrationalisering.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.