Regeringen vil indfase en differentieret passagerafgift for at finansiere grøn luftfart, men halvdelen af provenuet foreslås brugt på ældrechecken. Dansk Erhverv ønsker fuld øremærkning til SAF og grønne tiltag samt evaluering i takt med EU’s regler for bæredygtige flybrændstoffer.
Passagerafgift og fordeling af provenu
Regeringen foreslår en differentieret passagerafgift, som indfases gradvist frem mod 2030 med et gennemsnitligt niveau omkring 100 kr. Afgiften gælder både indenrigs- og udenrigsflyvninger, mens transferpassagerer undtages. Satserne varierer efter rejsens længde, så korte rejser belastes lavere end lange. Modellen skal bidrage til finansiering af den grønne omstilling af luftfarten.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger