Første domme med nye bødeudmålingsprincipper
Sø- og Handelsretten har afsagt de første domme, hvor de nye principper for bødeudmåling i konkurrenceretten anvendes. Sagerne udspringer af aftaler mellem Effekthandel ApS og en række kraftvarmeværker om prisindmeldinger på Energinets mFRR-marked. Retten fastslog overtrædelse af konkurrencelovens § 6 og lagde til grund, at bøder kan beregnes efter Kommissionens retningslinjer med udgangspunkt i omsætningen på det berørte marked.
Retten accepterede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens metode, selv om den ikke fulgte Kommissionens praksis slavisk. En grovhedssats på 20 procent blev anset for forsvarlig, og forhøjelse for afskrækkende effekt kunne baseres på virksomhedens globale koncernomsætning. Retten korrigerede dog varighedsopgørelsen ved at runde op til nærmeste halve år, frem for decimalpræcis konvertering af dage til år.
Et centralt element var vurderingen af formildende omstændigheder. Kraftvarmeværkerne havde handlet i vildfarelse om lovligheden, understøttet af et advokatnotat, der fejlagtigt kvalificerede relationerne som vertikale. Retten nedsatte derfor bøderne til omtrent halvdelen af styrelsens påstande. Bøderne bortfaldt ikke på grund af manglende betalingsevne, selv om værkerne er underlagt hvile-i-sig-selv-princippet, og Forsyningstilsynet ikke tillader indregning af bøder i varmeprisen.
Efterfølgeransvar ved aktivoverdragelse
Retten tog også stilling til hæftelse efter økonomisk kontinuitet for et kommunalt forsyningsselskab, der overtog et værks aktiviteter efter samarbejdets ophør. Værket var reelt ophørt, og forsyningsselskabet blev anset som økonomisk efterfølger og hæftede dermed for bøden. At medarbejdere og bestyrelse ikke var overtaget, ændrede ikke resultatet, da den kollektive varmeforsyning og de relevante aktiver var videreført.
Ved beregningen af tillægget for afskrækkende effekt slog retten fast, at tillægget skulle knyttes til targetvirksomhedens forhold og ikke erhververens væsentligt større koncernomsætning, når overtrædelsen var ophørt før transaktionen. Afgørelsen begrænser risikoen for, at en erhverver uden involvering i overtrædelsen pålægges en uforholdsmæssigt høj bøde alene på grund af sin størrelse.
Branchespecifik kontekst og praktiske konsekvenser
Sagerne belyser samspillet mellem konkurrenceretlig håndhævelse og energisektorens markedsdesign. Prissætning og budgivning på mFRR kræver skarp compliance; centrale fejl kan udløse betydelige bøder, der ikke kan overvæltes i takster.
På den baggrund bør virksomheder særligt være opmærksomme på:
- At dokumenteret juridisk rådgivning kan virke formildende, men ikke eliminerer ansvar.
- At varighed og omsætning på det berørte marked får direkte betydning for bødestørrelsen.
- At efterfølgeransvar kan indtræde ved aktivoverdragelse, hvis der foreligger økonomisk kontinuitet.
- At due diligence i transaktioner bør omfatte analyser af konkurrencerisici og potentielle bøder.
De fulde, anonymiserede domme kan læses hos domstolene: hovedspørgsmålet og efterfølgeransvaret.