En bøde på 3 mio. kr. til Philip Morris sætter en tyk streg under, at reklameforbuddet for tobak nu også omfatter opvarmet tobak og salgsaktiviteter udført af såkaldte IQOS-eksperter. Københavns Byret fastslog overtrædelser efter 1. april 2021 og fandt desuden et ulovligt salg til en 15-årig.
Hvad betyder dette for din virksomhed?
Virksomheder skal nu overveje, om brandambassadører, produktdemonstrationer og uopfordret kontakt i butikken reelt er reklame. Dette ændrer fundamentalt salgssetuppet: stop sundhedspåstande, dokumentér alderskontrol, og indfør streng træning, supervision og kontraktkrav til eksterne promotorer. Har I bevis for compliance i kiosker og tankstationer?
Afgørelsens nøglepunkter
Retten lagde vægt på tobaksreklameloven § 3, stk. 1, og et vidt reklamebegreb: enhver handling, der fremmer salg. Efter lovændringen 1. april 2021 omfattes opvarmet tobak; før ændringen frifandtes Philip Morris for ældre markedsføring. Bøden er 3 mio. kr., og ankefristen er 14 dage fra 26. juni 2025.
Lovgrundlag og praksis
Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2021 og 2022 brugen af IQOS-eksperter, der opsøgte forbrugere i supermarkeder, kiosker og på tankstationer med salgsudstyr og produktprøvning. Reklamebegrebet er bredt, og § 1 blev udvidet med “eller på anden måde indtages”, som indfanger opvarmningsenheder. Samtidig håndhævede retten forbuddet mod salg til under 18 år.