Tobaksproducenten Philip Morris idømt bøde for ulovlig tobaksreklame
En byretsdom pålægger Philip Morris en bøde på 3 mio. kr. for ulovlig reklame for IQOS og et salg til en 15-årig. Totalforbuddet i tobaksreklameloven gælder nu også opvarmet tobak. Virksomheder bør straks revurdere ambassadør-aktiviteter, produktprøvning og alderskontrol.

En bøde på 3 mio. kr. til Philip Morris sætter en tyk streg under, at reklameforbuddet for tobak nu også omfatter opvarmet tobak og salgsaktiviteter udført af såkaldte IQOS-eksperter. Københavns Byret fastslog overtrædelser efter 1. april 2021 og fandt desuden et ulovligt salg til en 15-årig.

Hvad betyder dette for din virksomhed?

Virksomheder skal nu overveje, om brandambassadører, produktdemonstrationer og uopfordret kontakt i butikken reelt er reklame. Dette ændrer fundamentalt salgssetuppet: stop sundhedspåstande, dokumentér alderskontrol, og indfør streng træning, supervision og kontraktkrav til eksterne promotorer. Har I bevis for compliance i kiosker og tankstationer?

Afgørelsens nøglepunkter

Retten lagde vægt på tobaksreklameloven § 3, stk. 1, og et vidt reklamebegreb: enhver handling, der fremmer salg. Efter lovændringen 1. april 2021 omfattes opvarmet tobak; før ændringen frifandtes Philip Morris for ældre markedsføring. Bøden er 3 mio. kr., og ankefristen er 14 dage fra 26. juni 2025.

Lovgrundlag og praksis

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2021 og 2022 brugen af IQOS-eksperter, der opsøgte forbrugere i supermarkeder, kiosker og på tankstationer med salgsudstyr og produktprøvning. Reklamebegrebet er bredt, og § 1 blev udvidet med “eller på anden måde indtages”, som indfanger opvarmningsenheder. Samtidig håndhævede retten forbuddet mod salg til under 18 år.

Relaterede artikler
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.