Klagenævnet for Udbud fastslog, at SKI ikke var forpligtet til at indhente redegørelse for prisniveauet fra den vindende tilbudsgiver, selv om en konkurrent gjorde gældende, at tilbuddet var unormalt lavt. Afgørelsen bekræfter ordregivers brede skøn ved vurderingen af, om et tilbud fremstår unormalt lavt, og præciserer, at undersøgelsespligten først indtræder, når ordregiver konkret konstaterer en sådan afvigelse. Klagen over ukonditionsmæssighed blev ligeledes afvist, da der manglede konkrete holdepunkter for, at krav i udbudsmaterialet ikke kunne opfyldes til den tilbudte pris.
Kendelsen
Udbuddet vedrørte en rammeaftale om urologiprodukter under frit valg-ordningen i serviceloven § 112 med tildeling efter laveste pris. SKI gennemførte en evaluering, hvor tilbudspriser blev vægtet efter estimeret forbrug og udmøntet i en evalueringsteknisk pris. Den laveste pris vandt. Den forbigåede tilbudsgiver gjorde gældende, at prisniveauet var uforeneligt med markedsforholdene, og at SKI derfor skulle have indhentet en redegørelse for prisernes realisme.
Klagenævnet lagde vægt på, at SKI havde undersøgt prisniveauet, blandt andet via en følsomhedsanalyse og ved at sammenholde med forventede gevinster ved fælleskommunalt indkøb. På den baggrund fandt nævnet, at tilbuddet ikke fremstod unormalt lavt, og at der derfor ikke indtrådte nogen pligt til at anmode om redegørelse. Påstanden om ukonditionsmæssighed blev afvist, fordi den ikke var underbygget med konkrete eksempler eller indikationer på, at kravspecifikationen ikke kunne opfyldes.
Praktiske implikationer
Ordregivere kan tildele til et meget lavt prissat tilbud, hvis en saglig undersøgelse viser, at prisniveauet er plausibelt. Først hvis tilbuddet fremstår unormalt lavt, opstår der en undersøgelsespligt. Vælger ordregiver at afvise et unormalt lavt tilbud, skal der forudgående indhentes redegørelse, så tilbudsgiver får mulighed for at dokumentere økonomisk realisme.
Afvisning er som udgangspunkt en ret, ikke en pligt. En egentlig afvisningspligt indtræder dog, hvis det lave prisniveau hænger sammen med overtrædelse af miljø-, sociale eller arbejdsretlige forpligtelser. For forbigåede tilbudsgivere gælder, at generelle påstande om ukonditionsmæssighed ikke rækker; der skal fremlægges konkrete, efterprøvelige forhold. Kendelsen understreger således betydningen af dokumentation på begge sider: saglige prisundersøgelser hos ordregiver og specifikke indsigelser hos klager. Den fulde kendelse kan læses hos Klagenævnet for Udbud: klfu.naevneneshus.dk.