Klagenævnet for Udbud fastslår, at Frederikssund Kommune overtrådte udbudsreglerne ved at tildele en delkontrakt om nødkaldssystem direkte under tærskelværdien efter at have opdelt et oprindeligt samlet indkøb uden dokumenteret, objektiv begrundelse. Kommunen havde indledningsvist planlagt én samlet kontrakt for elektroniske låse, nødkald, alarmer, sensorer og GPS til omsorgscentre, men ændrede senere kurs og afgav direkte tildeling under tærskelværdien.
Retlig ramme og begrundelse
Klagenævnet lagde vægt på, at kommunen ved markedsdialogens start anså indkøbet som én samlet anskaffelse. Når anskaffelser har funktionel og tidsmæssig sammenhæng, skal værdien som udgangspunkt opgøres samlet for at afgøre udbudspligt. Da kommunen ikke dokumenterede en samlet værdiansættelse, lagde nævnet til grund, at den samlede kontrakt oversteg tærskelværdien.
Efter udbudslovens § 30, stk. 2, må en kontrakt ikke opdeles med det resultat, at loven ikke finder anvendelse, medmindre opdelingen er objektivt begrundet. Kommunen fremlagde ikke tilstrækkelig dokumentation for den nye opdeling ved den anden tildeling, og kunne derfor ikke løfte bevisbyrden for en saglig og objektiv begrundelse. Den direkte tildeling, der lå marginalt under tærskelværdien, var dermed i strid med udbudsreglerne.
Konsekvenser og anbefalinger
Kendelsen bekræfter, at ordregivere må dokumentere både samlet værdi og objektiv begrundelse ved opdeling, særligt når opdeling ændrer udbudspligten. Det er ikke opdelingen i sig selv, der er ulovlig, men den efterfølgende direkte tildeling af en delkontrakt under tærskelværdien uden udbud.
Ordregivere kan lovligt øge konkurrencen ved at opdele i delkontrakter, hvis de gennemfører udbud for de relevante dele og iagttager opdel eller forklar-princippet. Manglende dokumentation kan føre til, at nævnet lægger den højere, udbudspligtige værdi til grund og tilsidesætter tildelingen. Kendelsen kan læses hos Klagenævnet for Udbud: Tunstall A/S mod Frederikssund Kommune.
Praktisk bør ordregivere sikre følgende ved større, sammenhængende indkøb:
- Foretag en samlet og sporbar værdiansættelse af den funktionelle helhed.
- Beslut og dokumentér objektive, saglige grunde til opdeling, hvis opdeling vælges.
- Gennemfør udbud af delkontrakter eller anvend lovlige procedurer – undgå direkte tildelinger under tærskelværdien.