Danish Ministry of Business Affairs publishes consultation responses on proposed Capital Markets Act

Danish Ministry of Business Affairs publishes consultation responses on proposed Capital Markets Act

Erhvervsministeriet har offentliggjort høringssvar til ændringer af kapitalmarkedsloven før 2. behandling. Forslaget fjerner officiel notering, sænker fri float til 10 % og kræver tydeliggørelse af multipel stemmeret. Identifikationskravet gælder fra 5. december 2026.

Erhvervsministeriet har offentliggjort et høringsnotat til lovforslaget om ændring af kapitalmarkedsloven forud for 2. behandling. Forslaget implementerer dele af EU’s Listing Act og justerer bl.a. tærsklen for prospektpligt ved offentlige udbud.

De mest indgribende ændringer retter sig mod centrale børsregler og praksis:

  • Afskaffelse af begrebet officiel notering.
  • Reduktion af fri float-kravet fra 25 % til 10 % ved optagelse til handel.
  • Krav om tydelig identifikation af aktier med multipel stemmeret.

Ændringer i begreber og regelgrundlag

Lovforslaget fjerner begrebet officiel notering til fordel for terminologien optaget til handel, der følger af MiFID I/II og markedsmisbrugsforordningen. En høringspart foreslog at bevare begrebet eller at indsætte notering i kapitalmarkedsloven § 75, fordi det fortsat anvendes i praksis.

Ministeriet vurderer, at en sådan indsættelse vil være misvisende, at § 75 allerede er i overensstemmelse med MiFID II art. 51, og at udtrykket listet bruges både om regulerede markeder og MTF’er. Officiel notering genindføres derfor ikke. Reglerne hindrer dog ikke, at Nasdaq Copenhagen kan opretholde begrebet i eget regelsæt.

Fri float reduceres til 10 procent

I overensstemmelse med Listing Act foreslås fri float-kravet sænket fra 25 % til 10 % for at lette adgangen til markedet. En høringspart advarer om risiko for lavere likviditet og at en eneaktionær lettere kan nærme sig tærsklen for tvangsindløsning efter selskabsloven, mens en anden part støtter reduktionen.

Ministeriet fremhæver, at et højere nationalt krav ville udgøre overimplementering af MiFID II-ændringerne, og fastholder derfor 10 %. Efter gældende praksis skal kravet kun være opfyldt ved optagelsen, ikke løbende. MiFID II art. 51 a giver den kompetente myndighed mulighed for alternative spredningskriterier. Sådanne kriterier kan blandt andet omfatte:

  1. Et tilstrækkeligt antal aktier ejet af offentligheden.
  2. Et tilstrækkeligt antal aktionærer.
  3. En tilstrækkelig markedsværdi af aktier ejet af offentligheden i den pågældende aktieklasse.

Det er endnu uafklaret, om disse alternativer aktiveres nationalt. Forventningen er, at Nasdaq Copenhagen adresserer ejerbredde i næste udstederregelbog.

Identifikation af multipel stemmeret

Som led i implementeringen indføres et krav om, at operatører af MTF’er tydeligt identificerer aktier med multipel stemmeret for nye udstedere. Oplysningen skal fremgå af prospektet og sigter mod klarhed for investorer.

Ministeriet præciserer, at eksisterende praksis med A- og B-klassifikation i tickersymboler opfylder kravet; ingen systemændringer forventes. Reglerne træder i kraft 5. december 2026.

Når høringsinput er indarbejdet, fremsættes den justerede version til 2. behandling i Folketinget. Det fulde lovforslag og høringssvar er tilgængelige via Folketingets dokumentportal på ft.dk.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.