Et nyt lovforslag (L 20) foreslår målrettede ændringer af konkursloven med fokus på udpegning af kurator og skærpede habilitetskrav. Formålet er at reducere risikoen for interessekonflikter, afskære den nødlidende virksomhed og dens nærtstående fra at påvirke valget af kurator og styrke tilliden til konkursbehandlingen.
Udpegning af kurator og nyt hierarki
Skifteretten fastholder kompetencen til at udpege kurator og til konkret at vurdere habiliteten. Kreditorer, der har reel udsigt til dividende, får fortsat vægt, mens skyldner og nærtstående fremover ikke kan påvirke valget, heller ikke hvor en ejer er hovedkreditor. Det betyder, at indflydelsen samles hos ikke-nærtstående kreditorer.
Lovforslaget indfører et udpegningshierarki, der i et vist omfang normerer skifterettens skøn. Udgangspunktet er støtte fra stemmeberettigede kreditorer; hvor sådanne ikke er repræsenteret, bruges faste kuratorer. Derudover tilgodeses i særlige situationer kreditorbegæringer og visse panthavere.
Følgende udpegningshierarki foreslås:
- Hovedregel: udpegning af den kurator, der har størst opbakning blandt fremmødte og stemmeberettigede kreditorer, jf. konkursloven § 107 a, stk. 1.
- Hvis ingen stemmeberettigede kreditorer er repræsenteret, udpeges en af skifterettens faste kuratorer, jf. § 107 a, stk. 2, 1. pkt.
- Ved kreditorbegæring udpeges den indstillede kurator, hvis fordringshaveren ikke er omfattet af § 114 a, jf. § 107 a, stk. 2, 2. pkt.
- Skifteretten kan efter omstændighederne udpege den kurator, der har størst tilslutning blandt panthavere uden for § 114 a, jf. § 107 a, stk. 2, 3. pkt.
- Hvis skyldner var under tvangsopløsning, udpeges likvidator som kurator, jf. § 107 a, stk. 3 og selskabsloven § 227, stk. 3.
Panthaverreglen er udtrykkeligt en kan-regel. En virksomhedspanthaver får dermed ikke automatisk indflydelse, hvis der foreligger en berettiget kreditorbegæring, medmindre særlige hensyn kan begrunde det.
Habilitet og interessekonflikter
Habilitetskravene skærpes og præciseres. En kurator kan som udgangspunkt ikke udpeges, hvis der er ydet væsentlig rådgivning til skyldneren det seneste år før fristdagen, eller hvis der har været økonomisk eller ledelsesmæssig tilknytning inden for to år. Tilsvarende gælder ved væsentlig rådgivning til nærtstående ejere.
Vurderingen beror på en konkret helhedsvurdering, hvor virksomhedens størrelse, varighed, omfang og vederlag indgår. Der indføres dog undtagelser: Har rådgivningen fundet sted mindre end tre måneder før fristdagen og haft til formål at opnå en samlet ordning, eksempelvis i et rekonstruktionsforløb, kan udpegning ske, hvis habiliteten ikke i øvrigt er kompromitteret.
De skærpede regler vil i praksis gøre det lettere at statuere inhabilitet. Kreditorer og panthavere, der engagerer rådgivere op til et økonomisk sammenbrud, bør derfor sikre, at kuratorpotentiale og rollekonflikter håndteres tidligt.
Faste kuratorer og tilsyn
Skifteretterne pålægges at udpege et passende antal faste kuratorer til brug i sager uden repræsenterede stemmeberettigede kreditorer. Justitsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for udpegning og ordningens indretning. Ordningen understøtter uafhængighed og professionalisering.
Samlet set er L 20 en væsentlig nyskabelse i dansk insolvensret, der styrker integriteten i bobehandlingen, men som også fordrer øget opmærksomhed hos sikre og usikrede kreditorer. Lovforslaget kan læses på Folketingets hjemmeside: Lovforslag L20. Se også Konkursrådets udtalelse: Konkursrådet.