ESMA’s nye retningslinjer: Øget regulering af kryptoaktiver og Reverse Solicitation

ESMA’s nye retningslinjer: Øget regulering af kryptoaktiver og Reverse Solicitation

ESMA lægger op til strammere regler for reverse solicitation under MiCA og en tydeligere, teknologineutral klassifikation af kryptoaktiver efter MiFID II. Tiltagene skal beskytte investorer, begrænse omgåelse og skabe mere ensartet regulering i hele EU.

ESMA skærper kursen for kryptoaktiver gennem nye retningslinjer, som er støttet af Securities and Markets Stakeholder Group (SMSG). Fokus er på en restriktiv anvendelse af reverse solicitation under MiCA og en klar, teknologineutral klassifikation af kryptoaktiver, der kan falde ind under MiFID II. Målet er at styrke investorbeskyttelsen og sikre fair konkurrence mellem EU-udbydere og aktører fra tredjelande.

Reverse solicitation

Reverse solicitation er en undtagelse, der kun kan bruges, når en EU-kunde selv tager uopfordret kontakt til en tredjelandsudbyder. SMSG bakker op om en stram afgrænsning: Undtagelsen bør være tidsmæssigt begrænset til et kort forløb efter den første anmodning, og den må ikke udvides til yderligere produkter eller ydelser, medmindre de er direkte knyttet til den oprindelige transaktion.

For at forhindre omgåelse fremhæves behovet for at indsnævre forståelsen af “samme type” kryptoaktiv. Vurderingen bør også omfatte risikoprofil og teknologisk grundlag. Derudover anbefales yderligere tiltag som deling af information om ikke-samarbejdende tredjelandsudbydere og styrket markedsovervågning af udbud, ikke kun udbydere.

Klassificering som finansielle instrumenter

MiCA gælder ikke for kryptoaktiver, der er finansielle instrumenter efter MiFID II. SMSG efterlyser høj retssikkerhed og ensartethed på tværs af EU, så nationale forskelle i fortolkning mindskes. Klassifikation bør være teknologineutral og hvile på substans over form: det er de rettigheder og forpligtelser, der definerer den juridiske og økonomiske profil, der er afgørende.

En klassifikation som finansielt instrument udløser omfattende reguleringskonsekvenser, herunder passporting og MiFID II’s investorbeskyttelsesregler. SMSG peger på risikoen for mismatch mellem hjemme- og værtsmyndigheders vurderinger. Derudover bør derivater og strukturerede produkter med eksponering mod kryptoaktiver omfattes, ligesom hybride kryptoaktiver som udgangspunkt bør falle ind under finansielle instrumenter for at sikre en robust og ensartet ramme.

For markedsaktører indebærer retningslinjerne øgede krav til dokumentation, produktafgrænsning og grænseoverskridende salg. Følgende tiltag kan reducere efterlevelsesrisikoen:

  • Etabler klare processer for at dokumentere kundens egeninitierede henvendelse og stram tidsstyring.
  • Udarbejd klassifikationsmatrix for kryptoaktiver med fokus på rettigheder, risikoprofil og teknologisk design.
  • Overvåg tredjelandsaktiviteter, herunder markedsføring og udbud, samt harmonisér vurderinger med kompetente myndigheder.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.