Claus Bjørn Galbo-Jørgensen
Aia Brunsgaard Valsted Larsen
Frederik Haugsted
William Alexander Tornøe
Asbjørn Dalum Andersen
Kommissionens første fase II-afgørelse under FSR
EU-Kommissionen har offentliggjort sin første fase II-afgørelse efter forordningen om udenlandske subsidier i forbindelse med Emirates Telecommunications Group Companys overtagelse af PPF Telecom Groups EU-aktiviteter. Sagen blev indledt efter mistanke om, at finansielle bidrag fra De Forenede Arabiske Emirater – herunder statsgaranti, lån, direkte finansiering og en kreditfacilitet – kunne give en konkurrencefordel på det indre marked. Afgørelsen, som nu er offentliggjort, giver substantiel vejledning om afgrænsningen af subsidier, vurderingen af konkurrencefordrejning og anvendelsen af afvejningstesten. Sagsmateriale kan tilgås via Kommissionens sagsportal.
Kommissionen godkendte transaktionen mod bindende tilsagn. Virksomheden skulle bl.a. fjerne konkursbeskyttelse i vedtægterne for at ophæve en ubegrænset statsgaranti, indføre begrænsninger for finansiering fra statskontrollerede fonde til EU-aktiviteter med undtagelser for nødfinansiering og sikre, at interne transaktioner sker på markedsvilkår. Derudover pålægges en proaktiv oplysningspligt om fremtidige opkøb, også når de falder under FSR’s tærskler. Se mere i Kommissionens meddelelse om planlagte retningslinjer.
Vurderingskriterier og proces
Afgørelsen præciserer, hvornår et finansielt bidrag kvalificeres som et subsidium, hvilke indikatorer der taler for konkurrencefordrejning, samt hvordan negative og positive virkninger vejes i afvejningstesten. Kommissionen lægger vægt på dokumentation, økonomiske analyser og armlængdevilkår.
Sagen viser, at FSR-undersøgelser kan være ressourcekrævende. Parter bør derfor indarbejde FSR i transaktionsplanlægningen, herunder tidlige prænotifikationsdrøftelser for at reducere forsinkelser og sikre datatilgængelighed.
Tilsagn og tilsyn
Tilsagnspakken illustrerer, at både strukturelle og adfærdsmæssige forpligtelser kan accepteres, når de målretter den identificerede risiko, fx ved at neutralisere en statsgaranti og afskærme EU-aktiviteter fra statslig finansiering. En tilsynstrustee skal overvåge efterlevelsen.
Afgørelsen får betydning ud over telekomsektoren ved at klarlægge Kommissionens beviskrav og afhjælpende værktøjskasse. Den udgør dermed et centralt pejlemærke for fremtidige FSR-sager. Se sagsoversigten på competition-cases.ec.europa.eu og Kommissionens plan for retningslinjer på ec.europa.eu.
 
        
    
     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                        
     
                        
     
                        
     
                        
     
         
        