Konkurrencemyndigheden kortlægger konkurrencen i fødevareværdikæden med fokus på priser, avancer og rammevilkår. Analysen vurderer pristransmission og potentielle barrierer i producent-, grossist- og detailled, og branchen opfordres til at bidrage med data til den løbende undersøgelse.
Konkurrenceanalyse af fødevareværdikæden
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemfører en sektorundersøgelse af dagligvare- og fødevaremarkedet med fokus på priser, avancer og strukturelle forhold i værdikæden. Formålet er at identificere forhold, der kan hæmme effektiv konkurrence og medføre højere omkostninger og priser.
Analysen ser på konkurrencen i producent-, grossist- og detailled, herunder betydningen af regulering og andre rammevilkår. Der gennemføres også en vurdering af pristransmission – omkostningers gennemslag til forbrugerpriser – og om prisniveauet falder, når inputomkostningerne falder. Arbejdet sker med hjemmel i konkurrenceloven, og branchen opfordres til at bidrage med relevante oplysninger.
Søgeord
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen,
Leverandørrelationer,
Høringsproces,
Myndighedstilsyn,
Konkurrenceloven,
Effektiv konkurrence,
Prisgennemsigtighed,
Forbrugerbeskyttelse,
Misbrug af dominerende stilling,
Vertikale aftaler,
Markedsovervågning,
Horisontale aftaler,
Dagligvaremarkedet,
Dagligvaresektoren,
Fødevareværdikæde,
Markedsstruktur,
Datagrundlag,
Prisdannelse,
Konkurrenceret,
Detailled,
Sektorundersøgelse,
Markedsundersøgelser,
Rammevilkår,
Adgangsbarrierer,
Marginanalyse,
Grossistled,
Reguleringsbarrierer,
Pristransmission,
Omkostningsgennemslag,
Priser og avancer,
Indtjening,
Producentled,
Prisfald,
Inputomkostninger
Ledige stillinger