Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af værdikæden for fødevarer

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af værdikæden for fødevarer

Konkurrencemyndigheden kortlægger konkurrencen i fødevareværdikæden med fokus på priser, avancer og rammevilkår. Analysen vurderer pristransmission og potentielle barrierer i producent-, grossist- og detailled, og branchen opfordres til at bidrage med data til den løbende undersøgelse.

Konkurrenceanalyse af fødevareværdikæden

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemfører en sektorundersøgelse af dagligvare- og fødevaremarkedet med fokus på priser, avancer og strukturelle forhold i værdikæden. Formålet er at identificere forhold, der kan hæmme effektiv konkurrence og medføre højere omkostninger og priser.

Analysen ser på konkurrencen i producent-, grossist- og detailled, herunder betydningen af regulering og andre rammevilkår. Der gennemføres også en vurdering af pristransmission – omkostningers gennemslag til forbrugerpriser – og om prisniveauet falder, når inputomkostningerne falder. Arbejdet sker med hjemmel i konkurrenceloven, og branchen opfordres til at bidrage med relevante oplysninger.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.