Markante ændringer af ekspropriationsreguleringen på elområdet er på vej

Markante ændringer af ekspropriationsreguleringen på elområdet er på vej

Voldgift viger for taksationsmyndigheder: Ny § 34 a gør det muligt at få erstatningen fastsat uden formel ekspropriation. Kravet om forudgående frivillige aftaler forsvinder, kompetencen flyttes til ministeriet, erstatningsbiotoper åbnes for transmission, og fremrykket ekspropriation indføres.

Voldgift ud af bagdøren, taksationsmyndighederne ind i maskinrummet: Den nye elforsyningslov § 34 a, stk. 1 lægger op til, at Ekspropriationskommissionen – med efterfølgende klage til Taksationskommissionen – fastsætter erstatning selv ved frivillige aftaler på ekspropriationslignende vilkår. Dette ændrer fundamentalt forhandlingsdynamikken mellem Energinet/netselskaber og lodsejere. Parterne kan springe den formelle ekspropriationsbeslutning over, når uenigheden alene vedrører prisen. Resultatet? Hurtigere sager, mere forudsigelig taksation og færre procesomkostninger. Er du klar til at bruge taksationssystemet som første instans i prisstriden?

Nemmere adgang til ekspropriation og ny kompetence

Udkastet fjerner det særkrav, at Energinet og netselskaber først skal dokumentere udsøgning af frivillige aftaler over for Sikkerhedsstyrelsen. Ekspropriationshjemlen flyttes fra elsikkerhedslovens § 27 til elforsyningslovens § 33, og kompetencen samles hos Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Borgerinddragelsen består gennem borgermøder, høringer og reglerne i ekspropriationsprocesloven. Virksomheder skal nu overveje at tilpasse projektplaner og kommunikationsspor, fordi tilladelsesvejen bliver kortere – men også mere centraliseret.

Ekspropriation til elektriske anlæg for produktion og lagring forbliver efter elsikkerhedslovens § 27. Kun transmission og distribution flyttes. Hvorfor denne asymmetri? Skal fremtidige energiparker virkelig håndtere en anden proces end ledningsprojekter i nettet – og med hvilke tidsmæssige konsekvenser?

Erstatning, naboer og naturtiltag

Sikkerhedsstyrelsens snævre praksis om “supplerende foranstaltninger” udfordres. Fremover kan der eksproprieres til erstatningsbiotoper ved transmissionsnettet, mens distributionsnettet stadig står uden denne mulighed. Det skaber forskellige værktøjskasser i identiske naturhensyn. Projekterende bør planlægge spor for frivillige arealer ved lavere spænding og holde øje med, om forskellen udjævnes politisk.

Elforsyningslovens § 34, stk. 1-2 indfører mulighed for fremrykket ekspropriation, når projektering eller anlægsaktiviteter griber særligt ind. Afslag eller uenighed om pris kan indbringes for ekspropriations- og taksationsmyndighederne. Samtidig giver § 34 a, stk. 2 naboer til projekter på eller over 50 kV ens adgang til prøvelse af naboretlige krav – uanset om arealet er købt frivilligt eller taget ved ekspropriation.

Baggrund, tidsplan og næste skridt

Aftalen fra 20. december 2024 bygger på NEKSTs anbefalinger om at ensarte processer for elnettet, som hidtil blev mødt med flere krav end veje og bane. Høringen løber til 30. juni 2025, og ikrafttrædelse sigtes mod 1. januar 2026. Se høringsmaterialet: Yderligere informationer kan findes her.  

Hvad betyder det i praksis? Netvirksomheder bør revidere procesmanualer, aftaleskabeloner og beviskrav, så taksationsspor kan aktiveres tidligt. Lodsejere og rådgivere kan målrette forhandlinger mod dokumentation af tab i stedet for processpørgsmål. Og alle parter bør forberede sig på højere sagspres hos taksationsmyndighederne – og planlægge tidslinjer derefter.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.