Skjulte abonnementer udløser bøde for vildledende markedsføring
Retten i Næstved har idømt HappyHello A/S en bøde på 400.000 kr. for at have tilmeldt kunder et løbende abonnement ved køb på Littlehappy.dk uden tilstrækkelig og klar oplysning herom. Kortoplysninger indtastet ved varekøb blev efterfølgende anvendt til månedlige betalinger for abonnementet.
Retten fandt, at fremgangsmåden var i strid med markedsføringsloven § 5 om vildledende oplysninger og § 6 om vildledning ved udeladelse eller uklar præsentation af væsentlige oplysninger. Oplysning om abonnement skal være lige så tydelig som oplysninger om varen og prisen gennem hele købsforløbet – også når markedsføringen sker via eksterne kanaler.
Skærpende momenter og næste skridt
Ved strafudmålingen lagde retten vægt på, at der var tale om flere overtrædelser over en længere periode, at virksomheden fortsatte trods Forbrugerombudsmandens henvendelser, samt virksomhedens omsætning i de relevante år. Overtrædelserne omfattede også markedsføring på den nu lukkede hjemmeside Happyhello.dk samt annoncering på Facebook og via Google Shopping uden tydelig oplysning om abonnement.
Sagen blev indledt efter forbrugerklager og Forbrugerombudsmandens politianmeldelse og er nu anket til landsretten. Afgørelsen understreger, at virksomheder, der knytter abonnementer til varesalg, skal sikre klare abonnementsvilkår, synlige prisoplysninger og udtrykkeligt betalingssamtykke i hele købsflowet for at undgå vildledning og sanktioner.