Nyt styresignal om praksis for værdiansættelse af brugte køretøjer.

Nyt styresignal om praksis for værdiansættelse af brugte køretøjer.

Motorstyrelsen præciserer kilometerreguleringen ved værdiansættelse af brugte køretøjer. Ophævelsen af § 29 ændrer ikke praksis, som nu forankres i registreringsafgiftsloven § 10 og bekendtgørelsens §§ 26 og 28. Metoden bygger på annoncepriser, aldersbestemte satser og et 10 pct.-loft.

Motorstyrelsen har udsendt et styresignal om værdiansættelse af brugte køretøjer, hvor kilometerstanden indgår. Ophævelsen af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 29 ændrer ikke den materielle praksis, som forankres i registreringsafgiftsloven § 10 samt bekendtgørelsens §§ 26 og 28. Styresignalet præciserer metoden, satserne og de væsentligste begrænsninger i reguleringen.

Hovedlinjer i styresignalet

Udgangspunktet er annoncepriser for tilsvarende køretøjer. Efter korrektioner fastlægges et handelsprisniveau, der fungerer som sammenligningsgrundlag. Reguleringen for kilometerstand sker ud fra forskellen mellem det konkrete køretøjs kilometer og den gennemsnitlige kilometerstand i annoncegrundlaget.

Som klar begrænsning må kilometerreguleringen normalt ikke føre til en værdi, der ligger over eller under handelsprisniveauet for et tilsvarende køretøj, som er et år yngre eller ældre. Endvidere gælder et loft: ændringen må som udgangspunkt ikke overstige 10 pct. Hvis beregningen giver et højere beløb, medregnes kun halvdelen af den del, der ligger ud over 10 pct.

Metode og satser

Satserne afspejler, hvor meget kilometerstand påvirker værdien pr. 100.000 kr. i handelsprisniveau og varierer med alder. Køretøjets alder opgøres i hele år regnet fra første registreringsdato, og måneder ud over hele år rundes ned.

De anvendte satser fremgår her:

  • Under 1 år: 31 øre pr. km pr. 100.000 kr.
  • Over 1 år: 22 øre pr. km pr. 100.000 kr.
  • Over 2 år: 20 øre pr. km pr. 100.000 kr.
  • Over 3 år: 17 øre pr. km pr. 100.000 kr.

Undtagelser og anvendelsesområde

Der reguleres ikke for kilometerstand, hvis afvigelsen i forhold til gennemsnittet i annoncegrundlaget er under 10 pct., da en mindre forskel ikke anses for værdipåvirkende. For køretøjer over 10 år foretages som udgangspunkt ikke kilometerregulering, medmindre særlige forhold foreligger, fx en betydelig afvigelse.

For motorcykler reguleres normalt ikke for afvigende kilometerstand. Styresignalet har virkning fra ophævelsen af § 29 og indarbejdes i Den juridiske vejledning. Virksomheder og rådgivere bør sikre intern metodeanvendelse, dokumentation af annoncegrundlag samt kontrol af 10 pct.-loftet og aldersafhængige satser.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.