EU-Domstolen har afklaret, at betalingsinstitutter lovligt kan modtage og opbevare kundemidler på betalingskonti uden samtidig betalingsordre, uden at aktiviteten i sig selv bliver til udstedelse af e-penge. Det kan gøre wallet-lignende produkter mulige for betalingsinstitutter, men rejser samtidig tilsynsmæssige afgrænsningsspørgsmål i forhold til e-penge-regimet og kapitalkrav.
EU-Domstolens afgørelse
I sag C-661/22 fastslog Domstolen, at indbetalinger til en betalingskonto som udgangspunkt er en del af tjenesten at drive betalingskonti. Fraværet af en samtidig eller nært forestående betalingsordre ændrer ikke denne kvalifikation. PSD2 indeholder frister for eksekvering, når en betalingsordre er modtaget, men forbyder ikke præfinansiering af konti eller opstiller udnyttelsesfrister.
Domstolen betoner dog, at midler på en betalingskonto altid skal være tiltænkt udførelse af betalingsordrer. For at en transaktion kvalificeres som udstedelse af e-penge, kræves en formel konvertering til en selvstændig monetær enhed, der accepteres af tredjemand, samt en udtrykkelig aftale mellem parterne om udstedelse heraf.
De vigtigste retlige holdepunkter kan sammenfattes således:
- Præfinansiering af en betalingskonto er drift af betalingskonto og ikke i sig selv e-pengeudstedelse.
- PSD2 forbyder ikke forudindbetalinger og opstiller ingen generel tidsgrænse før ordreafgivelse.
- Midlerne skal være bestemt til fremtidige betalinger; e-penge kræver konvertering og udtrykkelig aftale.
Implikationer for marked og tilsyn
Afgørelsen åbner for, at betalingsinstitutter kan tilbyde wallet-lignende produkter uden de tungere egenkapitalkrav for e-pengeinstitutter. Samtidig må udbydere sikre, at præfinansiering reelt sker med henblik på betalingstjenester og ledsages af robuste kundemiddel-safeguarding og klare vilkår.
Nationalt tilsyn kan fortsat gribe ind ved konstruktioner, der i substans svarer til e-pengewallets. Dommen kommer tidligt i PSD2-revisionen, hvilket giver EU-lovgiver mulighed for at justere grænsefladen mellem e-penge og betalingstjenester og adressere risikoen for regulatorisk arbitrage.