Koordinerede bud på reservekapacitet
En gruppe mindre kraftværker lod en tredjepart indlevere bud på Energinets timeauktioner for reservekapacitet. Buddene blev prissat centralt, og afregning skete via en fælles pulje fordelt efter indmeldt kapacitet. Ifølge Konkurrencerådet pegede fælles mails, deling af kapacitetsdata og formuleret formål om prisløft på en ulovlig koordinering af priser og bud.
Konkurrenceretten rammer også karteller faciliteret af en rådgiver eller mellemmand, hvis deltagerne forstår og accepterer den konkurrencerestriktive adfærd. På auktionsmarkeder er udveksling af fortrolige oplysninger eller indbyrdes tilpasning af bud mellem konkurrenter særlig indgribende og som udgangspunkt forbudt.
Lovligt kontra ulovligt samarbejde
Ikke al koordination er ulovlig. Samarbejde om et samlet bud kan være lovligt, hvis parterne ikke er reelle konkurrenter, fx fordi ingen kan levere kontrakten alene. Dette er uddybet i Kommissionens opdaterede horisontale retningslinjer, som afklarer rammerne for bydende konsortier. Se retningslinjerne hos EU..
Grænsedragningen beror på en konkret vurdering af nødvendighed og proportionalitet. Parterne bør dokumentere kapacitets- og teknologiske begrænsninger, opretholde informationsbarrierer og sikre uafhængig prisfastsættelse i øvrige forhold.
Tilsyn og REMIT
Forsyningstilsynet har præciseret, at balanceansvarlige, der byder på vegne af markedsaktører, kan sanktioneres efter REMIT ved markedsmisbrug eller markedsmanipulation. Det peger på en mere aktiv sektortilsynsrolle parallelt med konkurrencemyndighedernes indsats. Læs vejledningen hos Forsyningstilsynet..
Konkurrencerådets midlertidige vurdering illustrerer håndhævelsen over for koordinerede bud og tredjepartsfacilitering i energisektoren. Se rådets midlertidige afgørelse..