Det mest opsigtsvækkende? Bøden på 635.000 kr. til Verisure kunne i dag have været markant højere. Den nye bødemodel fra 2022 tager udgangspunkt i virksomhedens størrelse, så gentagne brud på telemarketingregler og vildledende budskaber vil nu ramme hårdere. Virksomheder skal derfor revurdere risici, dokumentation og scripts med det samme.
Hvad betyder dette i praksis?
Telefonsalg til forbrugere kræver et udtrykkeligt, utvetydigt forhåndssamtykke – og enhver frabedelse skal straks respekteres, også når den kommer fra en enkeltmandsvirksomhed. Gem dokumentation for samtykke og opkald. Sørg for, at callcenter-systemer blokerer numre, der har sagt nej, og at Robinsonlisten indarbejdes i processerne.
Budskaber om kriminalitet skal være aktuelle og verificerede. Skal du nævne indbrud i et område, må du kunne dokumentere tidspunkt og kilde. Overvej disclaimer, datokrav og intern faktatjek, før annoncer går live på sociale medier. Og pas på med “gratis”-tilbud: Hvis forbrugeren betaler med data eller samtykke til opkald og sms, er det ikke gratis.
Kernen i overtrædelserne
Verisure kontaktede 57 forbrugere og to erhvervsdrivende gentagne gange i 2019-2021 uden samtykke – flere blev ringet op igen efter udtrykkelig frabedelse. Selskabet har accepteret bøden, som udspringer af Forbrugerombudsmandens politianmeldelse.
I ni samtaler blev der givet vildledende oplysninger, bl.a. udsagn om, at Gentofte var hårdt ramt, at der var flere indbrud end gennemsnittet i Fredensborg, og at der var mange indbrud i Tune. Den slags udsagn påvirker beslutninger og udgør vildledende markedsføring.
En Facebook og Instagram annonce hævdede, at en villavej i Slagelse netop var ramt af en indbrudsbølge, og at huse med en bestemt alarm var gået fri. Politiet oplyste, at der ingen indbrud var i november 2019; de syv indbrud lå et år tidligere. Forbrugere kunne derfor tro, at faren var aktuel.
På hjemmesiden tilbød Verisure en “gratis” alarmtest, som i praksis indsamlede samtykker til opkald og sms. Forbrugerombudsmanden vurderede, at betalingen bestod i data og samtykke, og at tilbuddet derfor var vildledende og efter sin karakter aggressivt.
Retsgrundlag og sanktioner
Forbuddet mod uanmodet telefonsalg følger af forbrugeraftalelovens § 4; aftaler indgået i strid hermed er ugyldige efter § 5. Markedsføringslovens § 10, stk. 4, nr. 2 pålægger respekt for frabedelser; overtrædelser straffes efter § 37. Vildledning bedømmes efter §§ 5-6 sammenholdt med § 8 og kan suppleres af § 9 om aggressive praksisser.
Verisure har tidligere vedtaget bøder i 2019 og 2020. Sagerne er beskrevet her: https://forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/sager/forbrugeraftaleloven/uanmodet-telefonisk-henvendelse/boeder-for-ulovligt-telefonsalg og https://forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/sager/markedsfoeringsloven/sager-efter-markedsfoeringsloven/vildledning/alarmselskab-vildledte-forbrugere. Den nye bødemodel fra 2022 ændrer incitamenterne fundamentalt.