EDPB vedtager udtalelse om ‘consent or pay’-løsninger

EDPB vedtager udtalelse om ‘consent or pay’-løsninger

EDPB præciserer rammerne for ‘consent or pay’ på store onlineplatforme. Udtalelsen fastlægger, hvornår samtykke til adfærdsbaseret markedsføring kan anses for frivilligt og gyldigt, og skærper dokumentationskrav efter ansvarlighedsprincippet. Afgørende i lyset af C-252/21.

Det Europæiske Databeskyttelsesråd har vedtaget en udtalelse efter GDPR art. 64, stk. 2 om store onlineplatformes brug af ‘consent or pay’. Anledningen er EU-Domstolens dom i C-252/21 (Meta) og en anmodning fra tilsynene i Norge, Holland og Hamborg. Datatilsynet har bidraget tæt til processen.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.