Farvel til tilbudsloven og goddag til en ny tærskelværdi

Farvel til tilbudsloven og goddag til en ny tærskelværdi

Tilbudsloven foreslås ophævet, og reglerne for bygge- og anlæg under EU’s tærskelværdi flyttes til udbudsloven. En ny 5 mio. kr.-grænse lemper procedurer uden grænseoverskridende interesse, mens krav om rangering og arbejdsklausuler skærpes. Flere ændringer træder i kraft i etaper.

Regeringen har fremsat et lovforslag, der afskaffer tilbudsloven og samler reglerne for bygge- og anlæg under EU’s tærskelværdi i udbudsloven. Forslaget indfører en national grænse på 5 mio. kr. for kontrakter uden klar grænseoverskridende interesse og sigter mod enklere og mere ensartede procedurer på tværs af kontrakttyper. Ordregivere får større skøn under 5 mio. kr., men skal fortsat kunne dokumentere, at aftaler indgås på markedsmæssige vilkår og i overensstemmelse med forvaltningsretten.

Nye tærskler og procedurer

Bygge- og anlægskontrakter under EU’s tærskelværdi med klar grænseoverskridende interesse skal annonceres, og udbudsprocessen skal følge EU’s grundlæggende principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet. Det sidestiller bygge- og anlæg med vare- og tjenesteydelseskontrakter i samme situation.

Er der ikke klar grænseoverskridende interesse, gælder differentierede krav: Over 5 mio. kr. skal ordregiver enten annoncere eller indhente mindst tre tilbud. Under 5 mio. kr. kan ordregiver tildele direkte, hvis markedspris og saglige forvaltningsretlige hensyn kan dokumenteres. Det er et markant opgør med dagens regime om underhåndsbud og licitation i de mellemhøje værdier.

Krav ved kontrakter over 5 mio.

For kontrakter over 5 mio. kr., uanset om der foreligger klar grænseoverskridende interesse, indføres et krav om rangering af tilbud ved åbning. Kravet kan skærpe sporbarhed og efterprøvelse, men stiller samtidig større krav til intern dokumentation og processtyring.

Derudover fastholdes kravet om anvendelse af personer under oplæring med de hidtidige undtagelser. Ordregivere bør derfor sikre kontraktbestemmelser og kontrolmekanismer, der kan understøtte opfyldelsen uden unødig byrde for entreprenører og underentreprenører.

Øvrige ændringer og ikrafttræden

Udbudslovens § 134 a om skattelylande foreslås ophævet som følge af EU-Domstolens domme i Kolin (C-652/22) og CRRC (C-266/22). Den enkelte ordregiver kan dog fortsat fastsætte saglige udelukkelsesgrunde målrettet aktører fra tredjelande inden for EU-rettens rammer. § 42 om tekniske specifikationer præciseres efter DUKA-dommen, hvilket forventes at reducere tvivl om produktneutralitet og kravformulering.

Ikrafttrædelsen er differentieret: Arbejdsklausuler gøres obligatoriske for ikke-statslige ordregivere i bygge- og anlægskontrakter over EU’s tærskelværdi, når ydelsen hovedsageligt udføres i Danmark, med krav om løn- og arbejdsvilkår, der ikke er ringere end relevante kollektive overenskomster, fra 1. juli 2026. Ophævelsen af § 134 a og præciseringen af § 42 forventes at træde i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende, mens de nye regler for bygge- og anlæg planlægges til 1. juli 2027. Ordregivere bør allerede nu revidere skabeloner, procedurer for markedsafsøgning og dokumentation samt forberede interne retningslinjer for rangering og arbejdsklausuler.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.