Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne over for influent

Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne over for influent

Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringsloven over for en naturinfluents TikTok- og YouTube-videoer, der viste smagning af giftige planter. Indholdet vurderes rettet mod mindreårige og som en indirekte opfordring til farlig adfærd. Sagen afsluttes med en indskærpelse.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringsloven over for en influent, der i fire videoer på TikTok og YouTube smagte på giftige svampe, bær og planter i indhold rettet mod børn og unge. Myndigheden vurderede, at videoerne indirekte opfordrede til farlig og hensynsløs adfærd, og at advarsler i selve videoerne ikke neutraliserede risikoen, bl.a. fordi influenten har betydelig gennemslagskraft over for mindreårige. Influenten fjernede straks videoerne og gennemgik sit øvrige indhold, hvorefter sagen blev afsluttet med en indskærpelse.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.