Forbud mod scrubbervand i dansk farvand træder i kraft 1. juli 2025

Forbud mod scrubbervand i dansk farvand træder i kraft 1. juli 2025

Fra 1. juli 2025 er udledning af scrubbervand fra åbne systemer forbudt i hele det danske søterritorium. Miljøstyrelsen kan sanktionere med administrative bøder, mens dispensation kun kan gives i særlige tilfælde. Rederier bør tilpasse drift og aftaler for at sikre compliance.

Pr. 1. juli 2025 er udledning af vaskevand fra åbne scrubbersystemer forbudt i hele det danske søterritorium, herunder de indre danske farvande. Reglerne gælder for alle skibe uanset flagstat og skal begrænse tilførsel af miljøskadelige stoffer og cocktaileffekter i havmiljøet.

Retsgrundlag og anvendelsesområde

Forbuddet er indført ved ny national lov og supplerer de internationale svovlkrav under MARPOL Annex VI. Tiltaget retter sig specifikt mod åbne systemer; lukkede eller hybride løsninger samt brug af lavsvovlsbrændstof er alternative efterlevelsesmuligheder.

Anvendelsesområdet omfatter hele det danske søterritorium. Danmark udøver kyststatsjurisdiktion, og forbuddet gælder også udenlandske skibe, når de sejler i danske farvande eller anløber havn.

Håndhævelse og dispensation

Miljøstyrelsen fører tilsyn og kan udstede administrative bøder. Grove eller gentagne overtrædelser kan indbringes for politiet. Skibe bør kunne dokumentere efterlevelse gennem driftsprocedurer, logbøger og måledata.

Miljøministeren kan i særlige tilfælde dispensere, hvis tungtvejende grunde taler for det, og udledningen ikke vurderes at påvirke miljøet uacceptabelt. Praksis er endnu uafklaret, og rettidig dialog og dokumentation er afgørende for en ansøgning.

Konsekvenser for rederier og aftaleforhold

For rederier rejser forbuddet både tekniske og kommercielle spørgsmål. Investeringer, ruteplanlægning og brændstofvalg bør vurderes i lyset af regulatoriske og operationelle risici.

Aftalegrundlaget bør gennemgås, herunder befragtnings- og managementaftaler, så omkostninger, ansvar, complianceklausuler og beviskrav fordeles klart mellem parterne.

Følgende tiltag kan med fordel prioriteres:

  • Opgradering til lukkede eller hybride scrubbere eller overgang til lavsvovlsbrændstof.
  • Opdatering af kontrakter med klare compliance- og omkostningsbestemmelser.
  • Etablering af interne kontrolrutiner og plan for bortskaffelse via havnenes modtagefaciliteter.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.