Folketinget har vedtaget DMA-loven, som giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nye beføjelser til at varetage danske erhvervs- og slutbrugeres interesser, når EU-udpegede gatekeepers ikke lever op til Digital Markets Act. Formålet er at sikre åbne og fair markedsvilkår på de største online platforme.
Styrelsen kan tage initiativ til markedsundersøgelser, indhente oplysninger og behandle klager om mulig manglende overholdelse i Danmark, herunder krav om adgang til data og ikke-diskriminerende vilkår. Selve håndhævelsen ligger hos Europa-Kommissionen, som kan udstede bøder på op til 10 pct. og i grove tilfælde 20 pct. af den globale omsætning.
Loven styrker den nationale input til EU's tilsyn og tydeliggør klageveje for brugere og virksomheder. Aktører, der er afhængige af gatekeeper-platforme, bør gennemgå deres kontrakter, vilkår og complianceprogrammer for at sikre efterlevelse og dokumentation af rettigheder.