Regeringens lovprogram varsler markante ændringer i konkurrencelovgivningen: skærpede rammer for bødeudmåling, mulighed for at kræve anmeldelse af fusioner under tærskelværdierne, en ny model for markedsefterforskning samt national håndhævelse af forordningen om digitale markeder (DMA) ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Skærpelse af bødeudmåling og praksis
De danske konkurrencemyndigheder har de senere år effektiviseret sanktionssporet, blandt andet med civile bøder og adgang til administrative bødeforlæg. Ifølge Konkurrencerådet har dette reduceret sagsbehandlingstiden betydeligt og øget tilbøjeligheden til at acceptere bødeforlæg.
Det kommende lovforslag forventes at justere retningslinjerne for beregning af bøder for at styrke den afskrækkende effekt. Selve strafferammerne ændres formentlig ikke, men udmålingen lægges tættere op ad EU-Kommissionens praksis, hvor den øvre ramme anvendes mere konsekvent. Målet er, at det eksisterende spænd i bødeniveauerne i højere grad udnyttes.
Call-in af fusioner under tærsklerne
Myndighederne får foreslået adgang til at kræve anmeldelse af fusioner, der falder under de omsætningsbaserede tærskelværdier. Ordningen er målrettet opkøb af mindre virksomheder, hvis omsætning ikke afspejler markedsstyrke eller potentiale, eksempelvis udviklingsselskaber. De nærmere kriterier er endnu uafklarede.
Initiativet skal supplere fusionskontrolforordningens artikel 22, som allerede gør det muligt at henvise sager til Kommissionen. Med ændringen skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i højere grad selv kunne behandle sådanne sager frem for at henvise dem. Regeringen forventer at fremsætte lovforslag tidligt i 2024.
Markedsefterforskning og DMA-håndhævelse
Lovprogrammet lægger op til en ny hjemmel til at indlede markedsefterforskninger af strukturer eller adfærd, der kan svække konkurrencen, og til at udstede adfærdsmæssige påbud. Værktøjet vil kunne anvendes uden konkret mistanke mod bestemte aktører og dermed adressere generelle markedsproblemer.
Parallelt udpeges Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som national kompetent myndighed for DMA. Styrelsen får beføjelser til at gennemføre dawn raids, udstede tvangsbøder ved manglende efterlevelse samt administrative bødeforlæg i ukomplicerede sager. Fokus er blandt andet på urimelig handelspraksis fra gatekeepere, herunder forudinstallerede applikationer, ulovlig sammenkobling, hindringer for interoperabilitet og begrænset dataadgang. Myndigheden kan desuden anmode Kommissionen om markedsundersøgelser. Ikrafttræden forventes i februar 2024.
Virksomheder bør derfor styrke konkurrenceretlig compliance, revurdere M&A-screening af under-tærskel-transaktioner og sikre efterlevelse af DMA-forpligtelser. Se lovprogrammet hos Statsministeriet: https://www.stm.dk/statsministeriet/publikationer/lovprogram-for-folketingsaaret-2023-2024/.