Kendelsens hovedpunkter
Klagenævnet for Udbud fastslår, at en ordregiver under light-regimet kan nøjes med at oplyse i udbudsbekendtgørelsen, at prisen ikke er eneste tildelingskriterium, når udbuddet gennemføres med prækvalifikation. De detaljerede tildelingskriterier kan først meddeles de prækvalificerede tilbudsgivere. Kendelsen vedrørte en rammeaftale om lægevikarer og underkender ikke ordregivers fremgangsmåde.
Nævnet lægger vægt på, at bekendtgørelsen indeholdt de nødvendige oplysninger om opgavens karakter, deltagelsesbetingelser og udvælgelsesprocedure. Da der ikke var tale om usædvanlige eller markant markedsrelevante tildelingskriterier, var det foreneligt med gennemsigtigheds- og ligebehandlingsprincipperne at udskyde nærmere oplysninger om tildeling til efter prækvalifikationen.
Retligt grundlag og begrundelse
Efter udbudslovens § 186 skal ordregiver fastlægge en procedure, der respekterer principperne i § 2. § 187 kræver offentliggørelse af en bekendtgørelse med de oplysninger, der følger af udbudsdirektivets bilag V litra H, herunder en kort beskrivelse af hovedelementerne i tildelingsproceduren. Kravet om detaljeret beskrivelse af tildelingskriterier i selve bekendtgørelsen gælder ikke som udgangspunkt i light-regimet.
Klagenævnet præciserer samtidig en vigtig undtagelse: Hvis tildelingskriterierne er usædvanlige eller kan få væsentlig betydning for en virksomheds beslutning om at søge prækvalifikation, skal ordregiver oplyse herom allerede i bekendtgørelsen. I den konkrete sag var dette ikke tilfældet, og ordregiver havde derfor opfyldt sine oplysningsforpligtelser.
Praktiske konsekvenser for ordregivere og tilbudsgivere
Kendelsen sætter en minimumsstandard for informationsniveauet i light-udbud. Ordregivere kan udnytte regimets fleksibilitet ved at afvente med at offentliggøre tildelingsmodeller og vægte til efter prækvalifikation. Er kriterierne derimod atypiske eller potentielt markedsafskrækkende, bør de fremgå af bekendtgørelsen for at sikre transparens og bred konkurrence.
For potentielle tilbudsgivere betyder kendelsen, at forventninger om tidlig indsigt i evalueringsmodeller i lyset af light-regimet ofte ikke kan gøres gældende. Virksomheder må basere beslutningen om at ansøge på opgavens omfang, deltagelseskrav og udvælgelsesprocedure og bør afklare eventuelle usikkerheder gennem spørgsmål i bekendtgørelsesfasen. Kendelsen afbalancerer dermed fleksibilitet for ordregivere med grundlæggende udbudsretlige principper.