Offentlighed og konkurrenceudsættelse af undtagne kontrakter?

Offentlighed og konkurrenceudsættelse af undtagne kontrakter?

DR fik medhold i, at en flerårig kontrakt om administration af sendenet til radio og tv var undtaget fra udbudspligt efter udbudslovens § 19. Kendelsen rejser samtidig spørgsmålet, om traktatbaseret gennemsigtighed og konkurrence kan kræves ved eksplicit undtagne kontrakter.

DR kunne lovligt tildele en flerårig kontrakt om administration af sendenet til tv og radio ved direkte tildeling, fordi aftalen var omfattet af udbudslovens § 19. Klagenævnet for Udbud fandt, at aftalen hovedsageligt vedrørte levering af elektroniske kommunikationstjenester til offentligheden, og at undtagelsen derfor fandt anvendelse. Kendelsen efterlader dog åbne spørgsmål om traktatbaserede krav til offentlighed for eksplicit undtagne kontrakter.

Kendelsen

Sagen vedrørte en kontraktfornyelse om administration af DR’s sendenet for DTT, FM, AM og DAB. DR offentliggjorde en profylaksebekendtgørelse og tildelte efterfølgende kontrakten direkte. En klager gjorde gældende, at DR ikke stillede eller drev et offentligt kommunikationsnet og derfor ikke kunne påberåbe § 19.

Klagenævnet foretog en teknisk gennemgang af begreberne elektroniske kommunikationstjenester og offentligt elektronisk kommunikationsnet og konkluderede, at betingelserne i § 19, 3. led, var opfyldt. Konsekvensen var, at DR var berettiget til at gennemføre en direkte tildeling uden udbudsprocedure.

Retlige perspektiver

Kendelsen adresserer ikke, om traktatbaserede forpligtelser til gennemsigtighed og en vis konkurrenceudsættelse kan gælde for kontrakter, der er eksplicit undtaget fra direktiverne, som efter § 19. EU-Domstolen har tidligere anerkendt sådanne forpligtelser for kontrakter uden for direktivernes anvendelsesområde (fx under tærskelværdier, tidligere B‑tjenester og før koncessionsdirektivet), men spørgsmålet er uafklaret for udtrykkeligt undtagne kontrakter.

Det bemærkes, at spørgsmålet ikke var gjort gældende af klager, og Klagenævnet – der er bundet af forhandlingsmaksimen – tog derfor ikke stilling hertil. Heller ikke spørgsmålet om klar grænseoverskridende interesse blev behandlet. Praktisk bør ordregivere, der påberåber § 19, fortsat dokumentere vurderingen af undtagelsen og overveje profylaksebekendtgørelse for at reducere håndhævelsesrisiko. Læs kendelsen hos Klagenævnet for Udbud.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.