Regeringen forventes at ophæve udbudslovens § 134 a efter EU-Domstolens nyere praksis, som placerer kompetencen til at regulere tredjelandsaktørers adgang til offentlige udbud hos EU. Bestemmelsen pålagde i dag ordregivere at udelukke økonomiske aktører fra visse skattejurisdiktioner uden relevante handelsaftaler med EU.
EU-domstolens praksis og kompetence
I sagerne C-652/22 og C-266/22 fastslog EU-Domstolen, at det udelukkende er EU, der kan fastlægge, om og på hvilke betingelser aktører fra tredjelande må deltage i offentlige indkøb i medlemsstaterne. National særregulering på området er derfor ikke forenelig med EU-retten.
Konsekvensen er, at Danmark ikke kan opretholde nationale udelukkelsesregler, som går videre end eller afviger fra EU-rammen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst, at regeringen vil foreslå § 134 a ophævet i det kommende folketingsår.
Konsekvenser for praksis
Ordregivere bør indrette kommende udbud efter de EU-retlige principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet samt de harmoniserede udelukkelsesgrunde. Udelukkelse af tredjelandsaktører kan fremadrettet kun ske med klar hjemmel i EU-regler.
Tilbudsgivere fra tredjelande kan forvente en mere ensartet vurdering på tværs af medlemsstater, idet adgangsbetingelserne fastlægges på EU-niveau. Det reducerer risikoen for fragmentering og retlig usikkerhed mellem nationale ordninger.
Vejledning og næste skridt
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opdaterer snarest vejledningen om skattemæssige forhold i offentlige udbud, herunder anvendelse af udelukkelsesgrunde. Den gældende vejledning kan læses her.
Europa-Kommissionen har offentliggjort Q&A til fortolkning af dommenes rækkevidde, som kan tilgås her.