EU-Kommissionen har for første gang aktiveret International Procurement Instrument (IPI) med en foranstaltning, der forbyder ordregivere at indkøbe medicinsk udstyr af kinesisk oprindelse i udbud publiceret fra og med 30. juni 2025, når den anslåede værdi er mindst 5 mio. euro ekskl. moms. Myndigheder skal udelukke tilbudsgivere af kinesisk oprindelse og samtidig sikre, at højst 50 procent af det leverede udstyr hos den vindende, ikke-kinesiske tilbudsgiver har kinesisk oprindelse. Foranstaltningen gælder i fem år og kan forlænges efter Kommissionens evaluering. Retsgrundlaget bygger på EU’s udbudsdirektiver og gælder i Danmark gennem udbudsloven. Baggrunden er konstateret systematisk begrænset markedsadgang i Kina og en volumenbaseret indkøbsmodel, der presser priserne til et uholdbart niveau. Foranstaltningen er offentliggjort i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1197.
Rækkevidde og undtagelser
Foranstaltningen omfatter udbud under direktiv 2014/24/EU, 2014/25/EU og 2014/23/EU og dermed procedurer efter den danske udbudslov. Den dækker køb af medicinsk udstyr under CPV 33100000-1 ff., fra basale forbrugsvarer til avanceret udstyr, når tærsklen på 5 mio. euro er opfyldt.
Ordregiver kan undlade at anvende IPI, hvis nødvendigt udstyr kun kan leveres af kinesiske virksomheder, eller der er risiko for folkesundheden. I så fald skal Kommissionen underrettes inden 30 dage efter tildeling.
De kumulative betingelser for anvendelse er:
- Udbuddet er omfattet af et af EU’s udbudsdirektiver.
- Købet vedrører medicinsk udstyr inden for de relevante CPV-koder.
- Kontraktens anslåede værdi er mindst 5 mio. euro ekskl. moms.
Forpligtelser og sanktioner
Ordregivere skal: (i) udelukke tilbudsgivere af kinesisk oprindelse og (ii) sikre, at højst 50 procent af leverancerne for den vindende, ikke-kinesiske tilbudsgiver har kinesisk oprindelse. Kravene skal indarbejdes i udbudsmaterialet med henvisning til både IPI og den konkrete foranstaltning. Ordregiver skal kræve tilstrækkelig dokumentation senest ved kontraktens afslutning og i tildelingsmeddelelsen rapportere, hvor mange kinesiske tilbud der er modtaget, og hvor mange der er udelukket. Manglende efterlevelse udløser en økonomisk bod på 10–30 procent af kontraktværdien.
Ikke-kinesiske tilbudsgivere er tilsvarende forpligtede til at overholde 50-procentsgrænsen for sourcing fra Kina i hele kontraktperioden og på anmodning dokumentere efterlevelse senest ved kontraktens afslutning. Overtrædelse kan medføre en bod på 10–30 procent af kontraktens værdi.
Oprindelsesvurdering og bevis
En tilbudsgiver anses for at have kinesisk oprindelse, hvis den er stiftet eller organiseret efter kinesisk ret og har substantielle aktiviteter i Kina, eller hvis personer med kinesisk tilknytning udøver dominerende indflydelse, uanset selskabsregistrering. Ordregiver kan til enhver tid kræve virksomhedsoplysninger, finansielle data og personalesagsdokumenter som bevis for oprindelse.
Vares oprindelse fastlægges efter EU-toldkodeksen på grundlag af kriterierne “fuldt ud fremstillet i ét land” og “sidste væsentlige forarbejdning”. Ordregiver kan kræve leverandørerklæringer, fakturaer og oprindelsescertifikater både under udbudsprocessen og senest ved kontraktens afslutning. Af praktiske grunde bør kontrakter indeholde klare klausuler om 50-procentskravet, dokumentation, audit-adgang og bod ved misligholdelse.