Høringssvar over over EU-Kommissionens forslag til: Directive of the European Parliament and of the Council harmonising certain aspects of insolvency law

Høringssvar over over EU-Kommissionens forslag til: Directive of the European Parliament and of the Council harmonising certain aspects of insolvency law

Danske Advokater støtter EU-harmonisering af insolvensretten, men advarer mod regler, der skærper omstødelse, giver interim finansiering superprioritet og muliggør sletning af pant i pre-pack. Retsforbehold, mikrovirksomhedsmodellen og udvidede kreditorudvalg kan øge risiko og omkostninger.

Kritiske nedslag i EU-forslaget om harmonisering af insolvensret

Danske Advokater hilser fælles EU-regler velkommen for at styrke forudsigelighed, begrænse forum shopping og lette aktivosporing, men peger på væsentlige danske hensyn. Særligt problematisk er sammenstødet med Danmarks retsforbehold om retligt samarbejde, som i dag hindrer gensidig anerkendelse af insolvensbehandlinger. Det bør sikres, at aktindsigt og asset tracing på tværs af grænser fungerer, uanset forbeholdet, og at andre medlemsstater også kan få adgang til relevante danske oplysninger.

Organisationen efterlyser desuden klarhed over direktivets langsigtede strategi: Om de syv udvalgte emner blot er første etape i en bredere harmonisering, og hvordan de enkelte kapitler skal fortolkes i lyset af gældende dansk ret.

Omstødelse og retsvirkninger

Forslaget om at kunne omstøde sikkerheder stillet inden for tre måneder (art. 6) uden tydelig skelnen mellem ny og gammel gæld afviger fra dansk objektiv omstødelse, hvor netop den sondring er central. Danske Advokater advarer mod en skærpelse, der kan vanskeliggøre nødvendig finansiering og dermed øge risikoen for kollaps. Samtidig ønskes præcisering af begreber som due claim og mature debts samt sammenhængen til insolvensbegrebet.

Reglen om omstødelse fire år tilbage ved forsætlige, kreditorfjendtlige dispositioner (art. 8) savner angivelse af bevisbyrden og afviger fra konkurslovens § 74, der ikke opererer med en fast tidsgrænse, men beror på viden og utilbørlighed. På retsfølgeplanet fraviger art. 9 den danske model, hvor både berigelse, erstatning og tilbagelevering kan komme i spil. Der peges også på uhensigtsmæssigheder ved et besiddelseskrav hos den begunstigede og en udvidet anlægsfrist, der kan skabe usikkerhed for panthavere og finansielle kreditorer.

Pre-pack, prioritet og sikkerheder

Direktivet indfører en pre-pack-model med forberedelses- og likvidationsfaser, men der efterlyses tydelig sondring i forhold til gældende dansk rekonstruktion og konkurs – herunder retsvirkninger og omkostninger. Forslaget om domstolsgodkendelse af hvert salg (art. 26) kolliderer med dansk praksis, hvor kurator har kompetencen og ansvaret for realiserede virksomhedsoverdragelser.

Betydelige ændringer følger af art. 33-34: Interim finansiering gives superprioritet, og provenu fra pantsatte aktiver kan gå forud for eksisterende pant. Hertil kommer mulighed for sletning af panterettigheder ved pre-pack på linje med likvidation, uden tvangsauktion efter retsplejeloven. Begge dele er markante afvigelser fra dansk ret og kan udløse tidligere håndhævelse fra panthaveres side og påvirke markedet for sikkerhedsstillelser. Et forbud mod overdragelse til konkurrenter (art. 27) kan endvidere presse prisen og vanskeliggøre kommercielt optimale løsninger, særligt i entreprisebranchen.

Mikrovirksomheder, ledelsespligter og kreditorudvalg

Et pligtbaseret indleveringskrav for ledelsen ved insolvensrisiko (art. 36-37) bryder med det danske koncept om håbløshedstidspunktet og rejser spørgsmål om samspillet med forebyggende rekonstruktion. For mikrovirksomheder (art. 38 ff.) foreslås en forenklet afvikling uden krav om retlig interesse, mulighed for behandling uden aktiver og med ledelsen siddende, samtidig med en retsbeskyttelse mod forfølgning. Der peges på betydelig misbrugsrisiko, når kurator fravælges eller skal betales af kreditorerne, og en stor del af danske boer vil falde i kategorien.

Elektroniske auktioner (art. 50-54) tilsluttes, mens honorering af kreditorudvalgsmedlemmer (art. 58) og udvidede beføjelser (art. 64) kan øge omkostninger og administrativ byrde. Et særligt ansvarsværn for medlemmer (art. 66) anses ikke for dokumenteret nødvendigt, da danske medlemmer typisk er advokater med forsikringsdækning.

Samlet anbefales, at harmoniseringen respekterer fundamentale danske insolvensdogmer om panteret, omstødelsesreformer, kurators rolle og domstolskontrol, samt at grænseoverskridende informationsudveksling kan realiseres på trods af retsforbeholdet. Et klart overblik over EU’s insolvensregler (art. 68) støttes som et skridt mod større transparens.

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.